Tuleva aasta detsembrist hakatakse raudtee kasutustasusid teisiti arvestama. Kui kaubaveo kasutustasu jääb praegusega sarnasele tasemele, siis Elroni oma kerkib eeldatavalt viie miljoni euro jagu.
Elron hakkab raudtee kasutuse eest viis miljonit eurot rohkem maksma
Kasutustasu määraja ehk tehnilise järelevalve amet pole veel tasude määramise menetlustoiminguid alustanus, mistõttu raudtee kasutustasude tõusu täpne suurus pole veel teada. Uue metoodika rakendamisel tõuseb Elroni kasutustasu, samas kui kaubaveo kasutustasu keskmiselt jääb eeldatavalt praegusesse suurusjärku.
«MKM on riigieelarvestrateegia menetlemise protsessis esmase hinnanguna taotlenud Elroni kasutustasu tõusu katteks lisatoetust suurusjärgus 5 miljonit eurot aastas. Seega kasutustasude tõusu katteallikana ei ole MKM piletihindade tõusu kavandanud,» sõnas MKMi pressiesindaja Mihkel Loide.
MKM teatas, et uus metoodika on üles ehitatud põhimõttel, et kõik raudteeinfrastruktuuri kasutajad peavad hüvitama vähemalt otsesed kulud, mis kaasnevad iga rongi liinile lubamisega. Otsesed kulud moodustavad ligikaudu 20-30 protsenti raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja kogukuludest. Ülejäänud kulude katteks on võimalik kehtestada kasutustasu määrajal ehk Tehnilise Järelevalve Ametil lisatasusid erinevate segmentide lõikes.
«Kasutustasude põhimõtete muutusel järgmise aasta kasutustasule olulist mõju ei ole, kuid meie kulusid mõjutavad ka muud aspektid - näiteks kütusehinnad ja pakutava teenuse maht. 2018. aasta kasutustasu osas on hetkel liiga palju ebaselgust, et saaksime prognoosida mõju piletihindadele,» sõnas Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo.
Uue metoodika üheks suuremaks eeliseks on see, et ühe raudteeveo-ettevõtja kasutustasu ei sõltu enam teise raudteeveo-ettevõtja kasutustasust, kuna otsesed kulud on seotud konkreetse rongi liikumisega ja lisatasud määratakse segmentidele põhimõttel, et vastaval segmendil on kasutustasu maksmiseks turutaluvus.