Majandus- ja taristuminister Kristen Michal soovib ASi Eesti Teed erastada 2018. aastal. Intervjuus Postimehele ütles ta, et tegemist on esimese ettevõttega erastatavate riigifirmade nimekirjas.
Michal: Eesti Teed on erastamisnimekirjas esimene (4)
Miks selline otsus erastada Eesti Teed?
Plaan erastada tuleneb veendumusest, et seal, kus turg toimib tõrgeteta, ei pea riik olema turuosaline, vaid regulaator. Teedehoolduse turul on konkurents selgelt olemas, 18 lepingut täidetakse 12 ettevõtte poolt.
Saan aru, et erastamine on plaanis 2018. aastal?
Analüüsi tulemusena teeme tõepoolest ettepaneku, et 2018. aastal võiks teehooldusettevõtte Eesti Teed erastada.
Te olete varem rääkinud ka teiste riigiettevõtete (Omniva, EVR Cargo, Teede Tehnokeskus ja Metrosert) erastamisest. Kui kaugel need plaanid on ja millal võib järgmisi uudiseid oodata? Omniva puhul arvasite mais, et mõned kuud läheb veel.
Eesti Teed on esimene sellest nimekirjast. Omniva pakiäri osas on meil samuti esimesed analüüsid tehtud ja sügishooajal saame needki oma partneritele hinnata saata. Pakiäri, nagu teehooldus on kahtlemata olulised teenused, kuid need on äriturud, kus riik ei peaks olema kaupleja vaid regulaator ja pigem kontrollija. Cargo erastamine on samuti võimalik, selle eelduseks on turu stabiliseerumine, ühtne väärtusahel suurema valdusettevõtte näol annab ka selleks lootuseks alust, kuid seal on meil arutelud pooleli.
Kas teil on Eesti Teede erastamise puhul mingi hinnasiht ka paigas?
Eesti Teede hind sõltub paljuski sellest, kuidas ta lähiajal vabal turu hangetel osaleb. Mida rohkem pikaajalisi hooldelepinguid suudab ta vabal turul konkureerides võita, seda suurem saab olla on ettevõtte väärtus. Erastamine on siiski hinnast põhimõttelisem, see on osa plaanist korrastada riigile kuuluvat ettevõtlust.