Seitse nippi, kuidas saada tavalisest ülemusest tõeliseks juhiks

Gert Siniloo
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Paljude inimeste meelest on «ülemus» ja «juht» äravahetamiseni sarnased mõisted, kuid tegelikult on need täiesti erinevad.

Mõni seda lugu lugev juht võib vahetegemiseks proovida vastata kahele küsimusele. Esiteks: kas kohtlete oma alluvaid ärritava hädavajadusena, keda pead igapäevatöö nimel välja kannatama? Või teiseks: kas naudite oma alluvatega koos töötamist, et ühiselt oma eesmärkideni jõuda?

Kes vastas jaatavalt esimesele küsimusele, võib end pidada ülemuseks; kes aga valis teise variandi, on enam juht. Uuringud on aga näidanud, et tööalaselt on edukamad meeskonnad, mida juhivad «juhid», mitte «ülemused». Kuidas heaks juhiks saada, annab nõu Entrepreneuri portaal.

1. Armastage inimesi. Keegi ei saa ühtki kollektiivi hästi juhtida, kui ta ei naudi inimestega koos töötamist. Iga inimene on unikaalne isiksus – juhina tuleb nautida nende aitamist ning kaasa elada teiste edule.

2. Juhendage oma meeskonda, ärge kontrollige seda. Igat asja, mida töötajad teevad, pole vaja kontrollida. Palju olulisem on oma meeskonda suunata ja toetada, nii et tekiks kindel struktuur. Nii tunnevad ka töötajad oma töö eest suuremat vastutust.

3. Olge kohanemisvõimeline. Ülemused kipuvad olema oma nõudmistes järeleandmatud, seevastu juhid saavad aru, et nad peavad vastavalt oma töötajate stiilile kohanema. Oluline on ka iga töötaja mõistmine ning väärtustamine.

4. Delegeerige. Siin on tähtis usaldus: ülemused võivad ka delegeerida, ent kuna nad ei usalda oma alluvaid, pole see kunagi lõpuni ehe. Juhid annavad ülesande ja siis lasevad sellest lahti (ehkki aeg-ajalt silma peal hoides).

5. Kiitke ning tunnistage oma süüd. Ei tasu käituda nagu ülemus, kes võtab esimesena hea töö eest au enda peale ning kui midagi läheb viltu, süüdistab alluvaid. Juhid suudavad seevastu oma egosid vaos hoida, mis tähendab ka seda, et võetakse ebaõnnestumiste korral isiklik vastutus.

6. Olge riskialdis. Juhid teavad, et suurim edu tuleb riskide võtmisest. Seepärast on oluline võimaldada oma tiimiliikmeil uusi asju proovida ning neid ka selleks julgustada.

7. Motiveerige. Ülemused motiveerivad hirmu kaudu, juhid on see-eest inspireerivad. Tuleb olla oma töötajate suurim fänn, mis aitab nende potentsiaalil realiseeruda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles