Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Postimehe eksperiment: lastele suunatud müügikeeld juurdub visalt (5)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy

Alkoholivabaks nimetatakse Eestis ka siidrit, mille kangus on 1,2%, ühel 12-aastasel paneb pool liitrit sellist jooki pea kumisema küll. Kahe nädala eest teatasid kaupmehed, et edaspidi alaealistele sellist siidrit, aga ka alkoholivaba õlut, enam ei müüda. Postimehe eksperiment aga näitas, et pooled poed sellest lubadusest kinni ei pea.

Postimehe palvel käis 12-aastane Triin kuues poes alkoholivaba siidrit ja õlut ostmas. Laagri Comarketis asuvad alkoholivabad õlled ja siidrid kõrvuti vee- ja mahlariiulitega. Kraadidega joogid on poe teises otsas. Kassapidaja vaatas tüdrukule mitu korda kõhklevalt otsa, kuid müüs ikkagi. «Kas sa tead, et sul vedas. Mõned poed selliseid jooke lastele enam ei müü,» ütles ta raha tagasi andes.

Hiiu Maximas oli alkoholivabade õllede leidmisega tükk tegu, sest need olid pandud tavalisse õlleriiulisse ja tuli hoolega jälgida, et valitud jook oleks ikka alkoholivaba. Müüja töötas kui autopiloodi peal, lapseohtu Triinu ostud tähelepanu ei äratanud.

Ta elavnes alles siis, kui kolleeg leidis põrandalt eksperimendi käigus maha kukkunud kaamera ja arutas valjuhäälselt, millega võiks olla tegu. (Just selle vahejuhtumi tõttu Maxima ostu videos ei ole – toim).

Mustika Prismas olid alkoholivabad joogid eraldi. Prisma kassapidaja oli Triinu oste nähes kimbatuses, ta hoidis purke peos, uuris neid, siis tüdrukut. Naise näost oli näha, et ta ei suuda otsustada – kas müüa või mitte. Kui ta lõpuks purgid otsustavalt kaardimakseterminali kõrvale pani, oli hetkeks tunne, et nüüd jääb ost katki. Aga ei.

Pääsküla Selveris asusid alkoholivabad joogid napsuosakonnast eraldi. See oli ka esimene pood, kus olid väljas sildid, et alaealistele alkoholivaba õlut ja siidrit ei müüda. «Ma ei tohi sulle müüa,» ütles kindlal häälel noormehest kassiir. Selle peale sekkus sportlik mees. «Mis mõttes te ei müü, see on ju alkoholivaba,» nõudis ta müüjalt selgitust, ja kui teine müüja poleks vaidlusesse sekkunud, oleks ta vist need kaks purki ostnud.

Laagri Rimis on alkoholivabad siidrid ja õlled samuti eraldi ning kassas on väljas teavitus müügikeelu kohta. «Ma ei saa sulle seda müüa, isegi kui see on alkoholivaba,» ütles kassapidaja ja pani purgid kõrvale.

Kõrval asuvas Maksimarketis seisavad nii kraadiga kui kraadita õlled kõrvuti. «See on alkoholiga ja seda ma sulle ei müü,» ütles müüja Triinule. Pärast luhtunud ostu käisime eraldi üle kontrollimas. Triinu valitud õlled olid alkoholivabad.

«Kaupmeeste omavahelised kokkulepped üldjuhul toimivad, kuid selle teema puhul oleks parem, kui ostupiirang oleks sätestatud seadusega ning tehtaks üleriigilist teavitustööd, mis aitaks inimestel paremini mõista selle piirangu vajalikkust,» ütles Comarketi pressiesindaja Stella Sadrak. Ta rõhutas, et kaupmeeste liit ei ole selle kokkuleppe puhul määranud kindlat liitumiskuupäeva, kuid lubas, et ametlikult hakkab see reegel nende  kauplustes kehtima 25. juulil. «Vastavalt sellele kuupäevale tehakse kassasüsteemides muudatused, mis nõuavad dokumendi küsimist ka alkoholivaba õlle, siidri ja veini ostmisel. Kassapidajatele on antud korraldus toimida samamoodi nagu alkoholi müümisel, ehk dokumenti tuleb küsida kõigilt, kes näivad nooremad kui 30 eluaastat,» ütles Sadrak.

Prisma turundusjuhi Silver Säga sõnul nende kett kindlasti tervitab kaupmeeste liidu initsiatiivi piirata alkoholivaba veini, siidri ja õlle müüki alaealistele. «Hetkel oleme Prismas tegemas ettevalmistusi selle piirangu kehtestamiseks ja loodame selle sisse viia augustikuu jooksul,» lisas ta.

Maxima pressiesindaja Katja Ljubobratetsi sõnul on tegu kaupmeeste liidu juhatuse soovitusega, mille täistekst jõudis poeni 4. juulil ning sisaldab juhise vaid vastavasisulise info esitamise koha osas (enne ostu sooritamist). «Selleks, et jõuda ühisele seisukohale ja ühiste tegudeni liiduga ka kõnealuses küsimuses, pakkusime välja teisi võimalusi ja tegime ettepaneku arutada küsimust liidusiseselt,» ütles Ljubobratets. Maximas müügil olevatest jookidest moodustavad alkoholivabad siidrid, veinid ja õlled alla ühe protsendi. Mullu juunist tänavu juunini tehtud ostustatistika näitab, et alla 18-aastased inimesed ei ole Maximast alkoholivaba siidrit, veini ja õlut üldjuhul ostnud. Ljubobratetsi sõnul peab pood müügipiirangute kehtestamist põhjendatuks juhul, kui probleem on terav ja ulatuslik ning neid saavad rakendada kõik kauplejad. «Seetõttu arvame, et juhul kui ostustatistika näitab teiste kauplejate korral mittealkohoolse siidri, veini ja õlle puhul märkimisväärset müüki noortele, tuleb laiendada piirangut kõikidele kauplejatele. Selleks võib algatada näiteks vastavasisulise õigusakti või märgiste kampaania,» sõnas Maxima esindaja. Seni aga jälgib pood tähelepanelikult alkoholivabade õllede, siidrite ja veinide tarbimisharjumist. Vajadusel on pood valmis kaaluma uue piirangu kehtestamist.

EESTI KAUPMEESTE LIIDU KOMMENTAAR

Postimehe eksperimenti kajastava artikli pealkiri «Pooled kaupmehed ei pea lubadustest kinni» on vale. Kaupmehed peavad lubadustest kinni. Kaupmeeste liidu soovitust mitte müüa alaealistele alkoholivaba õlut, siidrit ja veini on täna rakendama asunud kaks ketti – Rimi Eesti ja Coop Eesti. Rimis, Selveris ja Maksimarketis jäi eksperimendi käigus lastel ost ka sooritamata. Teised initsiatiiviga liitunud jaeketid teevad veel ettevalmistusi – initsiatiivi elluviimiseks on vajalikud kauplustesisesed muudatused teavituses, kassasüsteemides ja ka koolitussüsteemis, et kõik osapooled oleks muudatustega kursis ja ka sisuliselt valmis. Just seetõttu jäi liidu soovituse elluviimise täpne algusaeg kettide enda otsustada.

Tagasi üles