Kui praegu uhkeldavad Berliinis plakatid loosungiga «Polska schmeckt» ehk «Poola maitseb», siis paari aasta pärast peaks kõikidel neil olema Eesti sinimustvalge sõnum. Seda juhul, kui täitub põllumajandusministeeriumi plaan ning Eesti saab 2013. aastal maailma suurima põllumajandusmessi Grüne Woche partnerriigiks.
Grüne Woche partnerriigi staatus kümnekordistaks Eesti kulusid
Igatahes taotlus selleks on esitatud. 2013. aastal osaleb Eesti messil juba 20. korda.
Kui praegu on osalemise kulud umbes 100 000 eurot ehk ligi 1,5 miljonit krooni, siis partnerriigina tuleb arvestada väljaminekute kümnekordistumisega. Aga asi on seda väärt – ligi pool miljonit külastajat, enam kui 7000 ajakirjanikku, kes tutvustaksid Eestit rohkem kui poolesajas riigis.
Eestile parim võimalus
Põllumajandusminister Helir-Valdor Seeder tõdes, et see on parim võimalus esitleda ennast riigina ning tutvustada oma tooteid, kultuuri, turismivõimalusi ja oma seisukohti põllumajanduspoliitikas. Minister ei usu ka, et Eesti nii suure üritusega hätta jääks, sest kõike tehakse koostöös korraldajafirmaga Messe Berlin.
Kuigi pärast reedest kohtumist Messe Berlini juhatuse esimehe Raimund Hoschiga võib öelda, et Eesti suhtes ollakse positiivselt meelestatud, ei ole otsus veel langetatud. Ülisuurt tähelepanu ihkavad teisedki.
Tänavu on partnerriigiks Poola, mullu Ungari ning tuleval aastal Rumeenia. Nn vanad Euroopa riigid ei vaata sellele hästi ning ka Seeder tunnistas: võimalik on, et plaan lükkub edasi. «Võimalik, et meile pakutakse 2014. aastat,» tõdes ta.
Kindluse mõttes selgitati Messe Berlini juhtidega kohtudes, et oleme ka osa Põhja-Euroopast, kelle seast seni ei ole partnerriike olnud. Lisaks peaks positiivset meelestatust suurendama teadmine, et Eestis on kõige rohkem põllumajandusmaad nii ühe elaniku kui ka põllumajandustootja kohta ehk oleme justkui Euroopa suurim põllumajandusmaa. Otsuse langetavad sakslased sügisel.
Ministeeriumi tellimusel messil Eesti väljapanekut organiseeriv põllumajandus-kaubanduskoja juhatuse esimees Roomet Sõrmus ütles, et üritust tuleks eelkõige võtta tarbijate messina ning partnerriigiks olemine eeldaks tõsist koostööd Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega (EAS).
Palju rahvast
Igatahes kogesin omal nahal, et tegemist on tõesti suurüritusega. Eesti vastu tuntakse huvi, ehkki me pole partnerriik. Tuleb tunnistada, et messil liikumine ei ole sugugi lihtne, sest rahvast on väga-väga palju.
Aastatega on Eesti toodetel välja kujunenud oma püsihuvilised. Sõrmus tõi näiteks ühe Leipzigi kliendi, kes käib ostmas Kümmeli likööri. Samuti on tekkinud kindlad kamasõbrad. «Tallinna vürtsikilu on muidugi klassika,» tõdes Sõrmus, kes Saksamaal õppides on keele ladusalt omandanud ja messil aktiivselt kliente teenindab.
Tänavu on teemaks ka eurotsooniga liitumine ning paljud küsivad Eesti sümboolikaga euromünte. Natuke on neid ettenägelikult varutud, aga oleks võinud rohkem olla.
«Stardipaketid oleks võinud siia suunata,» nentis Sõrmus. «Aga lihtsalt ei jõudnud kõige peale mõelda.
Kaheteistkümnendat aastat müüb messil A. Le Coqi õlut transpordiga tegeleva UPEX LSi tegevdirektor Urmas Palk, keda Eesti stendi liikmed hellitavalt «halli maskotiks» hüüavad. Temagi kinnitas, et tekkinud on kindel fänniklubi. Kümne päevaga müüakse letis 1500–2000 liitrit õlut ning A. Le Coqi jaoks on see tema sõnutsi maineküsimus, mitte mingi otsene kasu.
«Õlu on teil hea,» tõdes Urmas Palgi käest kolme euro eest klaasi A. Le Coqi õlut ostnud Hans. Ka tema ei ostnud Eesti toodet sugugi esimest korda ning lubas seekord lisaks õlle maitsmisele abikaasa õhutusel ka lepasuitsujuustu koju viia.
Grüne Woche
• Messi Internationale Grüne Woche (Roheline nädal)peetakse 1926. aastast.
• Tänavu on messipinda kokku 115 000 m2 ja see paikneb 26 hallis.
• Kümne päeva jooksul külastab messi kuni pool miljonit inimest.
• Messi kajastab 7000 ajakirjanikku 50 riigist
• Eesti stendipind on messil 100 m2 ning keskne teema sel aastal on meri ja kalatoidud.
Allikas: PM