Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Mees, kes tegi Pokémon Go maailmakuulsaks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
Pokémon Go.
Pokémon Go. Foto: Mark Kauzlarich/Reuters/Scanpix

Viimastel nädalatel tohutult palju üleilmset tähelepanu ja populaarsust kogunud mobiilimängu Pokémon Go looja on mees, kes juba on sarnase asja läbi teinud Google Earth projektiga.

Huvi uue, inimesi hullutava mobiilimängu vastu on viimastel nädalate kasvanud nii kõrgeks, et selle loonud ettevõtte serverid vaevu peavad veel vastu, kuid see ei paista piiravat Pokémon Go äppi populaarsuse kasvu, vahendab Financial Times.

John Hanke. Foto: Toru Hanai/Reuters
John Hanke. Foto: Toru Hanai/Reuters Foto: Toru Hanai/REUTERS

Aasta oli 2005, kui sarnane saatus tabas Google Earthi, mis võimaldas inimestel esimest korda interneti vahendusel näha, kuidas nende kodud paistavad kosmosest  vaadatuna. Samas vaid vähesed inimesed teavad, et mõlema populaarse rakenduse käivitamise taga on olnud üks ja sama mees - John Hanke.

Pokémon Go, mida on kutsutud juba ka USA ajaloo kõige võimsamaks mobiilimänguks, käivitas San Franciscos asuv idufirma Niantic, liitreaalsusele pühendunud idufirma, mille tegevjuhina Johna Hanke töötab. Idufirma sai oma nime Kullapalaviku ajastu laeva järgi, mis on praeguseks on maetud kuskile San Francisco vanalinna alla, ning enne eelmise aasta oktoobrist iseseisvalt tegutsema hakkamist, arendati ideed Google peakontoris.

49-aastane John Hanke on Google's töötanud enam kui kümme aastat, pärast seda, kui tehnoloogiagigant ostis üles tema endise tööandja Keyhole, mille külluslik kaartide ja sateliidipiltide kogu saigi suuresti Google Earth ja Google Maps rakenduste aluseks.

Hanke, kes on saanud magistrihariduse Berkeley ülikoolist, töötas enne tehnoloogiafirmadesse tööle asumist USA välisteenistus heaks Myanmaris. Keyhole oli kolmas idufirma, kus ta tööle asus ning paljude hinnangul oli see paljuski just Hanke teene, et ettevõte tuli välja raskest majanduslikust olukorrast, kuhu ta oli jõudnud aastaks 2002, kui paljudel idufirmadel ebaõnnestus kapitali kaasamine.

«Google Earth käivitamine oli omal ajal üks võimsamaid algatusi,» rääkis McClendon, kes töötas Google's alates sellest hetkest, kui ettevõte ostis üles Keyhole'i, kuid nüüd on edasi liikunud Uberisse. «Pokémon Go kordab nüüd Google Earth edu,» lisas ta. Hanke tuleb endise kolleegi kinnitusel pingeolukordadega, nagu ühe veebilahenduse käivitamine nõuab, väga hästi toime.

Hanke, kes käivitas nüüd Pokémon Goga välja tulnud idufirma 2010. aastal, tuli esmalt välja liitreaalsuses aset leidva mänguga Ingress, kus tegevus toimub ulmelises maailmas, mida iseloomustavad kaks omavahel konkureerivat osapoolt, kes võitlevad selle nimel, et võimalikult palju portaali enda võimu alla allutada. 15 miljonit kasutajat kogunud mängul on tänaseni suur hulk lojaalseid mängijaid.

Üks Ingressi mängu suurimaid fänne oli Jaapanis asuv Tsunekazu Ishihara, Pokémon Company tegevjuht. Esmakordselt tegid Google ja Pokémon Company koostööd 2014. aasta 1. aprillil, kui aprillinaljana pandi Pokémoni tegelased Google Mapsi kaartidele ringi liikuma.

Pokémon Go arendamiseks õnnestus John Hankel veel Google's töötade sõlmida Pokémon Company ja Nintendoga 30 miljoni dollari suurune investeering. Kuigi tegemist oli ka Google seisukohalt ebatavalise sammuga, on Hanke kindel, et just see aitas idufirma edukale käivitamisele kaasa.

Ka kinnitab Hanke, et veel Google katuse all olles, oli ettevõttel tohutult palju abi tehnoloogiagigandi eredaimatest peadest, kes panustasid oma teadmistega rakenduse loomisse. Eraldamise kasuks otsustasid nad lõpuks aga seetõttu, et see lihtsustas oluliselt koostööd selliste ettevõtetega nagu Nintendo ja Apple. «Kuna Google on ikkagi Google,» märkis Hanke.

Pokémon Go mäng Tallinna tänavatel. Foto:
Pokémon Go mäng Tallinna tänavatel. Foto: Foto: Rain Uusen

Mees räägib, et Pokémon Go käivitamist kannustas teda soov saada inimesed arvutiekraanide tagant välja ja panna nad ka reaalses elus liigutama, kuna mängu mängijad ajavad Pokémone taga virtuaalsete kaartide abil.

«Ma ei leia, et inimesed loodi selleks, et nad istuksid terve päeva pimedas toas, elektroonika pea küljes,» rääkis Hanke, viidates sellega virtuaalreaalsuse prillidele, mida näiteks kasutatakse Facebooki Oculus Rifti mängu puhul. «Mind köidavad märksa enam lahendused, kus inimesed peavad kodust välja minema ja pärisinimestega kontakte otsima,» lisas ta.

Selle sotsiaalse kasu aspektiga ei pruugi muidugi nõus olla kinnisvaraomanikud ja eraisikute privaatsuse eest võitlevad huvigrupid, keda ei rõõmusta eriti Pokémoni taga ajavate inimeste hordid, mis erinevaid kohti nüüd vallutama on asunud.

Pokémon Go on juba üle saamas ka esimesest kasvuapsudest, mis selle Euroopa ja Aasia versioonide käivitamist saatnud on. Hanke endine kolleeg McClendon ütleb, et Silikon Valley arendajad otsivad alati võimalusi, kuidas maailma positiivselt mõjutada. «Johnil on see juba õnnestunud kahel korral,» märkis ta.

Tagasi üles