Miks algatas kaupmeeste liit mõne aja eest uuesti kampaania, et müüjad hakkaksid dokumenti küsima noortelt alkoholi ostjatelt?
Siin on üks eesmärk - takistada täiskasvanutele mõeldud kauba müüki alaealistele, takistada alkoholi kättesadavust alaealistele. See on teema, mis ei saa kunagi nö vanaks. 2015.aasta kevadel tõusetus teema uuesti, kuna kaupmeeste liit andis koostöös sotsiaalministeeriumiga ja tervise arengu instituudiga välja alkoholimüügi juhendi, mis on kauplustele teenäitajaks vastutustundliku alkoholi müügil ning ka müüjale toetavaks materjaliks. Müüjale on suureks abiks see, kui on selged juhised, mille järgi toimida. Lisaks üldiste reeglite väljatoomisele ja selgitamisele on juhendis toodud ka erinevaid lauseid müüjale, kuidas kliendilt dokumenti küsida ning kuidas probleemse kliendiga hakkama saada).
Alkoholimüügi juhendi välja andmisega rõhutati uuesti üle, et dokumenti tuleks küsida kõikidelt klientidelt, kes näevad välja nooremad kui 30. Seda seetõttu, et kliendi vanuse äraarvamine ei ole lihtne. Tõstes vanusekünnist 30 aastani, aitame kaupluse personalil dokumendi küsimist lihtsamaks muuta. Vanusekünnise tõstmine peaks aitama nii müüjale kui kliendile dokumendi küsimist ja näitamist tavapärasemaks muuta, nii et see oleks meile kõigile harjumuseks ja normiks.
Mis võib olla põhjuseks, et kampaaniast hoolimata müüjad siiani ei kontrolli alkoholi ostmisel dokumente?
Dokumendi mitte küsimisel on mitmeid inimlikke põhjuseid – vahel unustatakse, teinekord on ajasurve, siis jälle peetakse inimest täisealiseks jne. Viimasel kaupmeeste liidu korraldatud alkoholimüügialasel seminaril ilmnes aga tugevalt ka hirm konfliktsete olukordade ees, mis dokumendi küsimine võib tekitada – äkki inimene on täisealine, aga tal pole dokumenti kaasas; äkki hakkab klient vaidlema, see teeb teistele klientidele kassajärjekorras seismise pikemaks ja ebamugavamaks ning tingib nende negatiivse reaktsiooni jne … Lisaks on probleemiks väiksed kauplused, kus müüja on tihti müügisaalis üksi ja kolleegi või turvatöötaja tuge ei ole.