Kuid veel üks praktikas levinud põhimõte vajaks siinkohal selgitust. On ette tulnud juhtumeid, kus ühistu rakendab võlgniku suhtes teatavaid sanktsioone, sundides teda elutähtsate teenuste (vesi, elekter, küte) väljalülitamisega võlga tasuma.
Sanktsioneerimise pooldajad on viidanud võlgnike arvu suurenemisel koguni korteriühistu pankrotiohule ning toonud näiteks telefonioperaatorite tegevuse võlgnevuste menetlemisel – täitmata maksekohustuse osas saadetakse lühisõnum ja kui võlga ei tasuta, jääb telefon tummaks.
Tõsi, vastavalt VÕS § 111 lg 1 on sätestatud regulatsioon, mille sisuks on vastastikuste kohustuste täitmine. See tähendab, et kui üks lepingupool oma kohustust ei täida, võib ka teine pool oma kohustuse täitmisest niikaua keelduda.
Vaieldamatult on korteriühistu ja liikme vahel lepinguline õigussuhe, mida ilmestab asutamisel vastu võetud põhikiri. Kuid kas ikka reguleerib ja õigustab antud norm ka korteriühistut sanktsioonide kehtestajana, justkui oleks tegemist teenusepakkujaga?
Tarbijast tulenevaid põhjusi võrguühenduse katkestamisel, samuti ka teavitamist elektrienergia katkestamise kohta reguleerib elektrituruseadus. Tuginedes Viru Maakohtu otsusele tsiviilasjas nr 2-03-110, leidis kohus, et «eluruumi elamiskõlblikkuse osaks on kaasajal eluruumi varustatus vee, elektrienergia ja gaasiga, kui see on vajalik korteri kütmiseks, vee soojendamiseks või gaasipliidi kasutamiseks.»
Jättes eluruumi valdaja eelpoolnimetatud teenustest ilma, on korteriühistu piiranud korteriomandi valdaja õigust oma omandit sihipäraselt kasutada, s.o riivanud korteriomaniku omandiõigust.
Põhiseaduse § 32 sätestab, et igaühe omand on puutumatu ja võrdselt kaitstud. Igaühel on õigus enda omandit vabalt vallata, kasutada ja käsutada. Kitsendused sätestab seadus.