Klient viis täissiidist valge käsitööna valminud õhtukleidi SOL-i keemilisse puhastusse, kuid seal tema kallis kleit paraku rikuti.
Keemiline puhastus rikkus kalli õhtukleidi
Kliendi avaldus
Kleidi ostnud naisterahvas viis ühe korra seljas olnud täissiidist pika valge õhtukleidi keemilisse puhastusse. Kanga hooldusjuhendi järgi on lubatud vaid keemiline puhastus ja seega pesemine on keelatud. SOL-i keemilisest puhastuses kleidi kättesaamisel selgus, et riide kangas on kokkutõmbunud ja säravvalge värv tuhmunud. Ehk kleit, mis valmistati rätsepatööna täpselt tarbija mõõtude järgi, on nüüd igalt poolt kaheksa sentimeetrit väiksem.
Seetõttu esitas klient kauplejale pretensiooni, kus ta soovis, et kleidi maksumus hüvitatakse, kuid kaupleja keeldus sellest. Kaupleja viitab Nora Kasemaa Ekspertiisibüroo OÜ hinnangule, mille kohaselt ei ole teenuse pakkuja tootjapoolset juhist kleidi hooldamiseks rikkunud. Kangas on küll vähesel määral kokku tõmbunud, kuid kokkutõmbumine alla neli protsendi on lubatud ja toote nõuetekohasel triikimisel on mõõtude taastamine võimalik.
Tarbija eksperdi järeldustega ja kaupleja seisukohaga ei nõustu ning leidis, et hooldusjuhendit eirates on kleiti pestud, mitte keemiliselt puhastatud. Kaupleja võttis kleidi tagasi ja üritas seda seejärel triikides venitada, mis andis juurde vaid üks kuni kaks sentimeetrit. Kangas, millest kleit valmistati, tõmbub kokku pesemisel, mitte keemiliselt töötlemisel.
Oma väite tõendamiseks esitas tarbija kaks kleidikanga proovilappi, millest üks on keemiliselt puhastatud ja teine pestud ning nende erinevus on ilmne. Tarbija esitas ka kleidi valmistanud Marimo Fashion OÜ selgituse, milles märgitakse, et kuna kangas eelnevate testide käigus keemilises puhastuses kokku ei tõmbunud, ei oleks saanud seda juhtuda ka kleiti keemiliselt puhastades.
Kaupleja vastuväited
SOL Baltics OÜ leidis, et ei ole lepingutingimusi rikkunud ja seega tuleb jätta tarbija avaldus rahuldamata. Kleiti puhastati hooldusjuhendi kohaselt ning ekspert ei tuvastanud keemilise puhastuse töökoja süül tekkinud defekte.
Tarbijavaidluste komisjoni otsus
Komisjon kuulas ära poolte ja kleidi valmistanud Marimo Fashion OÜ esindaja seletused, uuris asjas kogutud kirjalikke materjale ja tõendeid ning leidis, et tarbija avaldus on põhjendatud ja see tuleb rahuldada.
Kaupleja kinnitas, et ei ole tootja sätestatud puhastusrežiimi rikkunud, kuid komisjon tuvastas materjalide põhjal vastupidist. Ühtlasi kinnitavad tarbija väidet fotod. Nimelt, esimesel fotol kannab tarbija kõnealust kleiti enne selle keemilisse puhastusse andmist ja teisel fotol pärast kleidi kättesaamist keemilisest puhastusest. Teiselt fotolt on näha, et kleidi varrukas on varasemaga võrreldes tunduvalt lühem, kleidi seelikuosa allääres paistab välja voodrikangas ja kleit tundub ka kitsam olevat.
Ekspert möönab, et kleidi siidist voodrikangas ulatub pealsekangast välja ühe sentimeetri ulatuses ja järeldab sellest, et pealsekangas on kleidi pikkuses (kanga lõime suunas) kergelt kokku tõmbunud. Sedastades, et siidkangad tõmbuvad reeglina kokku ning norm on kuni neli protsenti lõimes ja kuni kaks protsenti koes, ei ole ekspert märkinud, kust need normid tulenevad.
Komisjonile esitati vaatlemiseks ka kleidikanga vastavad proovilapid ning komisjonil pole alust kleidi valmistaja selgitustes ja testi tulemustes kahelda. Need aga näitavavad, et pestes tõmbus kangas kokku, keemiliselt puhastades mitte. Viidatu annab alust järeldada, et kleiti on pestud, mis hooldusjuhendi kohaselt on keelatud. Seega rikkus kaupleja tarbijaga sõlmitud lepingut.
Tarbijavaidluste komisjon leidis, et SOL Baltics OÜ peab tarbijale hüvitama 447,20 eurot.