Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Brexiti mõju Briti moetööstusele on hävitav (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Liina Kanarbik
Copy
Londoni suurim moetänav Oxford Street.
Londoni suurim moetänav Oxford Street. Foto: Lauren Hurley/PA Wire/Press Association Images

Briti moetööstus panustas Suurbritannia eelarvesse 2015. aastal 28 miljardit naela ning annab tööd ligi 900 000-le inimesele, kuid pärast Brexiti jõustumist on moeloojate tulevik küsimärgi all.

90% Briti Moenõukogu uuringus osalenud disaineritest hääletas Euroopa Liitu jäämise poolt. Üks tuntumaid briti moeloojaid sir Paul Smith ütles Financial Timesile antud intervjuus, et tema jääb Euroopa Liidule lojaalseks.

Paljud noored alustavad Briti moeloojad toodavad rõivaid väljaspool Ühendkuningriiki, sest see on märkimisväärselt odavam. Kui aga Inglismaa tõesti Euroopa Liidust lahkub, siis läheb tootmine väljaspool riigipiire oluliselt kallimaks.

Seoses Euroopa Liidust välja astumisega on ka liikumine tööturul raskendatud. Inglismaa ühe mainekaima ülikooli, Westminsteri ülikooli, disaini õppesuuna direktor Andrew Groves soovitab oma õpilastel Ühendkuningriigist lahkuda. «Ütlen neile, et minge koputade Givenchy või Diori ustele, ärge jääge siia, sest võib-olla on hiljem keerulisem lahkuda,» tõdeb Groves kurvastusega.

«Ärkasime 24. juunil palju väiksemas maailmas. Inimressursi vaba liikumine on meie alal ettevõtluse edu pant,» kommenteeris Brexiti mõju moetööstusele üks anonüümseks jääda sooviv luksuskaubamärgi esindaja.

Tootmise hinnatõus puudutab ka neid, kes toodavad UK-s, aga mõned toorained ekspordivad mujalt Euroopa Liidust. Patrick Grant, kes on Briti moebrändi Norton & Sons disainer, ütleb, et enamik nende toodetest tehakse küll UK-s, kuid paljud toorained tulevad piiri tagant. «Baasriie ülikondade tootmiseks tuleb Itaaliast, nööbid Saksamaalt. Kuigi müüginumbrid suurenevad, sest naela kurss on madalam, siis tootmiskulud selle kõrval tõusevad ja lõppkokkuvõttes oleme meie kaotajad,» lisab Grant.

Mitte kõigi jaoks ei ole naela kursi langus halb uudis. Jaemüüjate seisukohast vaadatuna on olukord parem kui iial varem – madalate hindadega tööstuskaup on tõeline turistimagnet. Sooduskampaaniatega on välja tulnud mitmed Inglise kaubamärgid, sealhulgas ka Londoni üks tuntuim kaubamaja Harrods.

Tagasi üles