Aina enam ei käi inimesed tööl pelgalt raha pärast, vaid ootavad töölt suuremat tähenduslikkust. Selleks, et uues situatsioonis edukas olla, tuleb hästi tunda oma töötajaid ja pakkuda neile enamat kui lihtsalt palka.
Ainult palka pakkuvad firmad on vaesed (3)
«Räägin töötajatega iga nädal, et kuidas neil läinud on, mis nad on saavutanud, mis on olnud komplikatsioonid ja mida on nad õppinud. Lisaks uurin, kas neil on tekkinud uusi ja värskeid mõtteid ettevõtte arendamiseks,» kirjeldas TransferWise’i personaliarhitekt Kairi Pauskar sel nädalal ettevõttes toimunud paneeldiskussioonis, kus räägiti uuest ettevõtlust edasi viivast jõust, tähenduspõhisest majandusest. «TransferWise loob töötajatele õhkkonna, kus töötaja saab ettevõtte sees olla ettevõtja,» rõhutas Pauskar.
Pauskari hinnangul on kolm olulist indikaatorit, mida inimesed töökohale kandideerides ootavad: isiklikku arenguvõimalust, sotsiaalset sidusust kollektiivis ja ühiskondlikus plaanis millegi saavutamist. «Inimesed ei käi enam tööl, et saada raha ja ära elada, nad otsivad töölt mõtet,» nendis Pauskar.
Sama uskus ka Pauskariga koos paneelis osalenud Uber Technologies Eesti tegevjuht Enn Metsar. Ta lisas, et ettevõtted, kes pakuvad töötajatele ainult palka, on tööturul vaesed.
Tähenduspõhine majandus ehk «purpose economy» on Eestisse jõudnud eelkõige uute idufirmade kaudu. GoWorkaBiti kaasasutaja Kristjan Vanaselja märkis, et nende ettevõttes on eriti hästi tunda seda, kui inimesed lähevad tööle tunniks-paariks või mõneks päevaks, siis nende innukus ja efektiivsus tõuseb.
«Neil on siht, eesmärk, nad teavad miks nad seda teevad,» nentis Vanaselja. Ta tõi näite Omniva pakkide sorteerimisest, kus Omniva oli töö ajaks ette näinud kaheksa töötundi, kuid GoWorkaBiti kaudu sinna saadetud töötajad täitsid ülesande edukalt kolme tunniga. «Mis on siis töö juures oluline? Kas tööga loodud väärtus või töötunnid?» tõstatas Vanaselja küsimuse.
2014. aastal avaldas USA majandusteadlane Aaron Hurst raamatu «The Purpose Economy». Oma raamatus tutvustab ta lugejatele uut, tänapäeva majandust iseloomustavat terminit «purpose economy». Aaron Hursti sõnul on oluline, et ettevõtted teeksid oma töötajatele selgeks, mis on nende töö eesmärk ja mis kasu nemad, firma ja ühiskond sellest saavad. See omakorda suurendab töötajate efektiivsust ning rahulolu.
Lisaks sellele on see oluline element turunduses. Kui ettevõte saab ise paremini aru, mis on nende roll ühiskonnas ning mida nad pakuvad, on seda lihtsam seletada ka töötajatele ja klientidele.