«Töötan riidepoes kassapidajana ning küsisin ülemuselt, kas meil võiks olla vahel toetamiseks selline kõrge pukk. Vastati, et puhkamiseks on ette nähtud puhkepausid. Töö mulle meeldib, aga kahjuks vaatamata puhkepausidele väsivad mu jalad ikkagi ära ja hakkavad valutama,» kirjeldas lugeja.
Lugeja küsib: kas klienditeenindajal on õigus tööandjalt küsida kassa juurde tooli?
Vastab sotsiaalministeeriumi tööelu arengu osakonna juhataja Thea Treier.
Töötajal on õigus küsida tööandjalt tervisliku töökeskkonna kujundamist. Pidev püstijalu töötamine ja pikad tööpäevad nõuavad regulaarset asendite vahetamist ja võimalust istuda, milleks võib töötaja küsida tööandjalt ka (seisu)tooli.
Tööandja peab tagama töötervishoiu ja tööohutuse seaduse kohaselt tervist mittekahjustavad töötingimused. Selleks peab tööandja hindama töötajale tööga kaasnevaid terviseriske ja rakendama abinõusid tema tervise tagamiseks. Tööandja peab oma kulul andma töötajale tööks sobivad töövahendid, kui töö seda nõuab. Selliseks vahendiks võib olla ka tool. Töötaja füüsilise ülekoormuse vältimiseks peab töö korraldamisel arvestama tema kehaliste, sooliste ja ealiste ning tervise iseärasustega ning töövõime muutumisega vahetuse jooksul ning võimaldama tööaja hulka vaheajad.
Tööandja määrab kindlaks töökorralduse ning selle, missugune töökorraldus sobitub paremini tema ettevõtlustegevusega. Tööandja peab kujundama ja sisustama töö, töökoha ja -korralduse nii, et on võimalik vältida tervisekahjustusi ning säilitada töötaja töövõime ja heaolu. Töökoht peab olema kujundatud viisil, et töötaja saaks oma asendit muuta ja leida sobiva tööasendi.