Päevatoimetaja:
Sander Silm

Erinevas vääringus hinnad võtavad tarbijalt võrdlusvõimaluse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kristiine keskuse keemilise puhastuse teenuste hinnakiri jaanuari alguses.
Kristiine keskuse keemilise puhastuse teenuste hinnakiri jaanuari alguses. Foto: Postimees.ee

Tarbijakaitseameti sõnul peavad kaupade hinnad olema esitatud kahes vääringus nii toodete/teenuste müügikohas kui ka erinevates hinnakirjades. Lisaks peavad samaliigiliste kaupade hinnad olema esitatud ühesuguse loogika järgi.


Tarbijakaitseamet tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski sõnul peab ettevõte lähtuma ka sättest, mis ütleb, et tarbijale kaupa pakkudes ja müües peab müügihind ja ühikuhind olema avaldatud lihtsal ja ühetähenduslikul viisil ning olema tarbijale üheselt mõistetavad, kergesti märgatavad ning selgelt loetavad.

«Ühelt vääringult teisele ülemineku perioodil tuleb jälgida, et ühes müügikohas pakutavate samaliigiliste kaupade hinnad oleksid avaldatud ühesuguses vääringus ning ühesuguse loogikaga. See tähendab, et samaaegses kasutuses olevad hinnasildid peavad olema tarbijale üheselt mõistetavad, et ei tekiks segadust hindadest arusaamisega, et näiteks kõikidel siltidel on hind eurodes märgitud kas eespool või suuremana või näiteks piimatoodete ühikuhinnad on esitatud kõik juba eurodes, kuid mahladel on veel muutmata ja on kroonides,» selgitas Turetski.

«Tarbijale oleks eksitav, kui ühes kaubagrupis on esitatud müügihinnad osaliselt eurodes suuremalt ja osaliselt kroonides suuremalt või ühikuhinnad osaliselt eurodes ja osaliselt kroonides. See võtaks tarbijalt ära võrdlusvõimaluse ja raskendaks oluliselt tehinguotsuse tegemist,» lisas ta.

Turetski sõnul kehtib hinna kahes vääringus avaldamise nõue ka e-kaubanduses, kuid mööndusega, et kui kahes vääringus hindasid pole võimalik toodetele/teenustele lisada, siis peab koduleheküljel olema hinnakalkulaator, mille abil saab inimene arvutada toote/teenuse maksumuse eurodes. Kahes vääringus on soovitatav kuvada ka ostukorvi valitud kaupade eest tarbija tasutav lõppsumma.

Hinna kahes vääringus avaldamise juhendi kohaselt on ühikuhinna avaldamise osas ühelt vääringult teisele ülemineku perioodiks kehtestatud ajaperiood kaks kuud kuni veebruari lõpuni. Tarbijakaitseameti hinnangul oleks soovitav, et sarnaselt ühikuhindadega oleksid ka muud hinnad kauplustes hiljemalt 1. märtsiks kujundatud ühte moodi eurodes ning ümber arvutatud kroonidesse.

Alati on mõned erandid

Kahes vääringus ei pea avaldama näiteks eelpakendatud kaupade ühikuhinda, tarbija tellimusel väljamõõdetud kaubakoguse müügihinda ja pakendi tagatisraha suurust.

«Samuti ei pea kahes vääringus olema hind trükitud erinevatele piletitele (ühistranspordi-, teatri-, kino-, muuseumi- või näitusepiletid, loteriipiletid), telefoni kõnekaartidele, kaupluste kinkekaartidele. Piletite müügikohas tuleb aga avaldada piletite müügihinnad nii kroonides kui eurodes,» selgitas Turetski. Ka tasulisele eritariifiga telefoninumbrile helistamisel võib kõne alguses antav teave kõne maksumuse kohta olla antud vaid ühes vääringus.

Reklaamides on kahes vääringus hindade esitamine soovitatav kuid mitte kohustuslik.

«Tähelepanelik tuleb olla ka bensiinitanklates. Tanklates kuvatakse kütuste hindu elektrooniliselt ja selliselt hinna samaaegne kuvamine kahes vääringus ei ole nõutav. Seal on soovitatav kasutada hinnatabeleid, kus oleks näidatud mootorikütuse liitri hinnad teatud vahemikus nii kroonides kui eurodes,» möönis tarbijakaitse spetsialist.

Kauba ja teenuse hinna ümberarvestamine kroonidest eurodesse (ja vastupidi) hinna jagamise kaudu Eesti krooni ja euro vahelise suhtega 15,6466, mis on ametlik vahetuskurss. Vahetuskursi ümardamine hinna ümberarvestamisel ei ole lubatud.

Turetski selgitas, et kui hinnad ei ole ametliku vahetuskursi järgi ümardatud, tuleb kauplejat koheselt sellest teavitada ning lahendada probleem kohapeal. Tarbijal on õigus nõuda ostude eest tasumist ametlikult kehtiva kursi järgi.

Tagasi üles