Mõnikord ühendati need oma aja kardetud jõud ja võeti hobused laevadele kaasa. Viikingite eriline ohtlikkus seisnes just sellises mitmekülgsuses. Edaspidigi mongolitest Napoleonini tehti sõjaajalugu ratsa, hiljemgi olid vähemalt suured juhid sadulas, kui oli vaja nähtav olla.
Kõige rahulikumal ajal Euroopas, 19. sajandil, oli transpordis ja põllumajanduses lühikest aega hobuseajastu, natuke võrreldav meie naftaajastuga. Reostusprobleem oli küll tänapäevasest palju suurem – 1894. aastal arvutas üks ajakirjanik, et viiekümne aasta pärast katab Londoni tänavaid ligi kolmemeetrine sõnnikukiht, New Yorkis oli vaja iga päev välja vedada üle tuhande tonni sõnnikut, väljaveetud sõnniku mäed olid kuni 18 meetrit kõrged. Hobutransport oli autost ka palju ohtlikum, 1000 inimese kohta oli näiteks Chicagos aastas seitse korda rohkem surmajuhtumeid kui praegu.
Eestis ehitati edukas põllumajandus üles hobuste jõul. Kõige hobuserikkam aeg oli Eesti vabariigi alguses, kui hobuste arv tõusis 1927. aastaks esialgselt 167 000-lt 229 000-le. See oli ka Euroopas üks suuremaid suhtarve elanikkonnaga võrreldes. Ikkagi umbes 230 hobust 1000 elaniku kohta, mida sel ajal ületas suurelt vaid Island. Hobuste paradiisiks kutsutud Preisimaal oli see arv umbes sama. Praegu on meil kuus-seitse hobust tuhande elaniku kohta, üks Euroopa väiksem arv. Belgias on see näiteks 48!
Mida kõike hobuselt on tahetud ja saadud, seda ei jõua kokku lugeda. Tänapäeval on hobuse kasutamisala Euroopas jäänud palju ahtamaks, aga produktiivloomadest mitmekülgsem on hobune ikka. Ühtsust selles mitmekesisuses on hakatud rõhutama uue mõistega – hobumajandus (horse economics). Esmakordselt oli see suure rahvusvahelise kokkutuleku peateema 2004. aastal Lyonis toimunud esimesel Euroopa hobumajanduse sümpoosiumil. Rõhk oli hobumajanduse kui terviku esindamisel Euroopa Komisjonis ja peamine huvi oli saada spordikoolidele, hipodroomidele, ratsavarustuse tootjatele jne sama soodsad maksumäärad, nagu põllumajandusel paljudes riikides. Sinnapaika see jäi, aga mõte oli õigem, kui esialgu tunduda võib. Kuna hobune pole tänapäeva Euroopas enam eluks vajalik, pole tootmisvahend ega esmatarbekaup, siis on just selliste ettevõtmiste toetamine, mis stimuleerivad hobuse kasutamist, kasvõi ainult vaatamist, peaasi aga – rahakulutamist, vajalik, et ergutada eraisikuid eelistama hobust parima vaba aja partnerina.