Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Helenius Estonian Airist: vastuseid ei ole (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marge Tubalkain
Copy
Joakim Helenius
Joakim Helenius Foto: TOOMAS HUIK/PM/SCANPIX BALTICS

Estonian Airi suhtes tehtud otsused olid väga keerulised ning neile on raske vastust saada, leidis endine Estonian Airi nõukogu liige Joakim Helenius, kes oli nõukogu esimees aastatel 2010-2012. 

Ta tõdes, et kohtus küll ühe korra majandus- ja kommunikatsiooniministriga, ent pole iial kohtunud valitsuskabinetiga – seda tegi tegevjuht Tero Taskila.

«Aga kui ma seda raportit lugesin, siis see ütles korduvalt, et oleks pidanud olema mingisuguse konsultandi hinnang. Kasutasime Lufthansa konsultante, mis on suurim lennunduskonsultantide firma ja ma võin öelda, et nad näitasid erinevaid võimalusi, aga hoidusid soovituste jagamisest,» ütles Helenius tänast riigikontrolli auditit kommenteerides. Konsultantide hinnangutes on palju «kuisid» ja «agasid.» Ta ütles, et konsultantidelt mingi plaani ootamine ei ole realistlik.

Tema sõnul on väär eeldada, et üks või teine strateegia oleks olnud teisest parem. «Ma ei usu, et selliseid vastuseid on olemas.»

Helenius tõdes, et sellisel väikese turu väikesel lennufirmal on ellujäämine raske. Ent seda teadsid kõik. Küsimus on, kas sellisel turul on võimalik välja töötada äriplaan, mis laseks ettevõttel tiibu sirutada. «Ma võin nähtu põhjal öelda, et jah. Kui sa vaatad airBalticut, mis 10-15 aastat tagasi ei olnud Estonian Airist suurem. Nüüd on airBaltic mõõtmatult suurem,» tõi ta näiteks. Ent ta tõdes, et ühte- või teistpidi vastust pole olemas.

Ta ütles, et airBalticu laienemisstrateegia maksis Lätile palju raha, ent on tõenäoliselt üks Läti majandusedu suurimaid faktoreid. «Idee, et laienemisstrateegia on vale, on ekslik. Samuti ei usu ma, et sel ajal oleks leidunud üks lennunduskonsultant, kes oleks öelnud, et see strateegia on vale. Nad oleksid öelnud, et strateegia kätkeb endas palju riske.»

Aga ta ütles, et täiesti kindlasti on Eesti jaoks ühenduvus teiste linnadega oluline. Samuti võime me eeldada, et eestlaste huve teenindav lennufirma toob parema ühenduvuse. «Lõpuks kuskil peab keegi vastu võtma otsused. Ja need otsused, kui need puudutavad sellist tüüpi lennufirmat, ei ole kerged. Ma olen kindel, et kui valitsus otsuseid vaagis, pidasid nad silmas nii Eesti majanduse kui terviku huve kui konkreetset lennuettevõtet,» leidis Helenius. Ta ütles, et kriitiline on lihtne olla ning peaaegu alati saab asju paremini ette valmistada.

Palmér: Estonian Air oleks praegu kasumlik

Palmér usub, et Estonian Air oleks praegu kasumlik ja toimiv lennufirma, sest neil oli palju asju käimas.

Estonian Airi viimane tegevjuht Jan Palmér tõi välja pankroti otsese põhjuse – Euroopa Komisjoni otsuse, mis teatas, et meie rahvuslind sai keelatud riigiabi. Ent ta tõdes, et peale 2008-2009. aasta finantskriisi sai enamik lennufirmasid abi. «Ma ei usu, sest kui vaadata 2009. aasta olukorda perspektiivis teiste lennufirmadega, siis olukord oli väga väga raske,» vastas ta küsimusele, kas valitsus andis Estonian Airile liiga kergekäeliselt raha.

Ta ütles, et rootslasena leiab, et rahvuslikku lennufirmat on vaja just ühenduse tagamiseks – asub ju Rootsigi Euroopa südamest eemal. «Hea ühenduvus on väga oluline,» ütles ta.

Raasuke: olen otse kõik ära öelnud

2012. aasta suvel lennufirma nõukogu esimeheks saanud Erkki Raasuke sõnas, et ei ole valmis seda auditit kommenteerima, ent tõdes, et teda ennast on seal auditis väga palju sees.

«Ma olin väga palju asjadega tegev ja loomulikult seal on väga palju sisendit saadud ka minult. Ma olen olulise ära öelnud ja arvan, et see on raportis hästi kajastatud, professionaalselt kajastatud. Mina ei ole see osapool, kes peaks avalikku debatti laskuma,» sõnas ta. Raasuke ütles, et on erinevatele osapooltele otse kõik ära öelnud, mis tal öelda on. 

Tagasi üles