Uus eelnõu lihtsustab kaitseväelastele juhtimisõiguse koolitust ja samuti suunatakse joobes juhid karistamisele lisaks ka vestlusele erialaspetsialistiga.
Esmase juhiloaga joobes juht saadetakse edaspidi psühholoogi juurde
Majandusminister Kristen Michal koostas eelnõu, millega soovitakse muuta mootorsõidukijuhi ettevalmistamise tingimusi ja korda. Ühe muudatusena laiendatakse koolituste võimalusi juhiluba omavatele juhtidele. Näiteks kui inimeselt on juhtimisõigus ära võetud ja vaja on minna taas sõidueksamile, siis puudub võimalus saada autokoolist enne eksamit täiendavat praktikat. Muudatuse tulemusena saab autokool anda sõidutunde ka inimestele, kes ei tee esmakordselt juhilubasid. Sellisel juhul tehakse personaalne koolituskava, mis võimaldab keskenduda ainult vajalikule osale.
Teised muudatused puudutavad juhtimisõiguse koolitusi ning esmase juhiloaga joobes juhtide suunamist erialaspetsialisti – psühholoogi vestlusele, et tulevikus ära hoida joobes juhtimist. Lisaks leevendatakse määruses kaitseväelaste C- ja D- kategooria mootorsõidukijuhi koolitusel osalemist. Seda juhul, kui veoki või bussi juhtimisõigust taotletakse kaitseväeteenistuse raames, mitte tavaliikluses osalemiseks.
Näiteks on võimalik kaitseväelastel õppida autokoolis samaaegselt B-, C- ja D-kategooria juhilubade saamiseks. Varem pidanuks kaitseväelased näiteks C-kategooria koolitusele minemiseks omama B-kategooria juhiluba vähemalt üks aasta. Muudatuse tulemusena on kaitseväelastel võimalik koolitusele minna varem. Tavaliikluses näiteks C-kategooria sõiduki juhtimiseks ja maanteeameti piiranguta juhiloa saamiseks peab juht olema 21 aastat vana ning olema omanud B-kategooria juhiluba vähemalt üks aasta. Seni on ajateenijatele kehtinud sama põhimõte, muudatusega laieneb see elukutselistele kaitseväelastele.
Eelnõuga täpsustatakse ka, kes teostab järelkoolitust esmase juhiloaga alkoholijoobes sõitnud juhtidele. Edaspidi saaks alkoholijoobes juhtimise eest karistatud esmase juhiloa omanik abi ainult erialaspetsialistilt – psühholoogilt. Psühholoogilise järelkoolituse mõju-uuringud on näidanud, et vähemalt 60 protsenti nõustatutest ei satu järgmise viie aasta jooksul sama probleemiga politsei registrisse.
Justiitsministeeriumiga koostöös on kaalumisel sama põhimõtet rakendada kõikidele autojuhtidele, et joobes juhid suunatakse karistamisele lisaks ka vestlusele erialaspetsialistiga.