Olenemata, kas müügimees helistab või kõnetab sind kaubanduskeskuses, on tal tegelikult keelatud kasutada agressiivseid müügivõtteid ning survestada inimesi lepingut sõlmima.
Tarbijakaitse: agressiivne müük piirab inimeste valikuvabadust
Müügimeest võib kohata nii kaubanduskeskuses, oma koduukse taga, müügiesitlusel või kirjeldatakse pakkumist telefoni teel. Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda rõhutab, et kuigi mõned pakkumised võivad võivad olla huvitavad, siis ei jää alati tarbijatel müügikohtumisest head mälestust.
Enamasti õnnestub tarbijal mittevajalikust pakkumisest hõlpsasti keelduda, aga Kalda sõnul esineb ka raskemaid juhuseid. Näiteks ostukeskuse koridoris seisev müügimees ei taha lasta tarbijal kenasti pakkumisest ära öelda, vaid survestab pärast lühikest tutvustust lepingut sõlmima. Telefonimüüja ei taha lasta telefonikõnet lõpetada, isegi kui tarbija on öelnud, et kaup või teenus huvi ei paku. Müügiesitlustelt ei taheta vahel inimest ilma midagi ostmata minema lasta ning ukselt-uksele müüja mõjutab tarbijat tehingut tegema, rõhudes oma sissetulekute kahanemisele.
Ükskõik, millises vormis müügipakkumine toimub, on reeglid ikka samad. On juhtunud ka, et hinnaline kaup müüakse tarbijale järelmaksuga, seejuures tegelikult arvestamata tarbija sissetulekuid. Seejuures järelmaksu kehtivad veel täiendavad reeglid.
Kalda rõhutab, et agressiivne müük on ebaaus kauplemisvõte ja keelatud seepärast, et see müügiviis piirab oluliselt tarbija valikuvabadust. Selliselt kaubeldes mõjutatakse tarbijat tegema ostuotsust, mida ta tavaolukorras ei teeks. Inimesele tuleb anda vabadus kas tehingut vastu võtta või sellest keelduda, survestamine ei ole lubatud. Aktiivne müük ei ole keelatud, küll aga tuleb kauplejail selgeks teha aktiivse ja agressiivse müügi piirid, mida ületades rikutakse seadust.
Tasub teada, et kui tarbija on väljaspool äriruume (näiteks tänaval, kodus ja mujal) sõlminud pakkujaga lepingu või teinud ostu, on tal võimalus 14 päeva jooksul tehingust taganeda. Samuti on tähtis teada, et telefoni teel tehtud pakkumine jõustub alles siis, kui tarbija on sellest kauplejale kirjalikult teada andnud. Ainuüksi telefonitsi öeldud jah-sõnast ei piisa. Kaupleja peab saatma tarbijale kirjaliku pakkumise, millele tarbija vastab - ainult siis on tehing jõustunud. Selline lisaaeg on vajalik, et anda tarbijale aega mõelda ostuotsuse üle järele.
Tarbijal on ka õigus paluda müügiesindajal oma kodust lahkuda. Isegi, kui toode või teenus meeldib, siis ei ole kohustust teha ostuotsust kohe, kuigi tihti rõhutab müügiesindaja, et pakkumine kehtib ainult täna. Läbimõeldud otsus vajab kaalumist ning tasub enne otsustamist tutvuda ka alternatiividega.