Mobiilsideoperaatorite turuosadesse ei saabu selgust enne seaduse muutmist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mobiilituru on kihama pannud 
Elisa, pildil Elisa Eesti juhatuse esimees Sami Seppänen
Mobiilituru on kihama pannud Elisa, pildil Elisa Eesti juhatuse esimees Sami Seppänen Foto: Sille Annuk

Eile teatas Elisa viidates Emori uuringule, et omab suurimat turuosa arvutites kasutava mobiilse interneti turul, millele EMT ja Tele 2 vastasid väitega, et tegelikud turuosad erinevad Elisa öeldust.

Elisa nimetab pressiteates oma vastava turuosa suuruseks 32 protsenti, kui EMT ja Tele 2 omad jäävad vastavalt 26% ja 21% ning Kõu teenuse omaks 9 protsenti.

Uuringut tutvustaval pressikonverentsil avaldas Elisa ka Äripäeva andmetel, et uuringu järgi kasvas nende klientide arv mullu viimase poolaastaga 6% ja neile lisandus 70 000 uut klienti. Seevastu vähenes EMT klientide arv 4 protsenti ja Tele2-l 1 protsent.

Elisa info eelmisel poolaastal toimunud turuosa muutuste kohta lükkavad EMT ja Tele 2 ümber. EMT kõneisik Kaja Sepa sõnul pole tema esindataval ettevõttel viisakas kommenteerida kohaliku Elisa juhi Sami Seppäse hinnanguid ja arvamusi.

Tele 2 kõneisik Kersti Gorstov nimetas Elisa esitatud numbreid turuosade muutuse kohta väärinformatsiooniks.

Kõnealuse uuringu läbiviinud Emori ärisuuna juht Mari-Liis Eensalu ütles, et Emor ei saa kommenteerida oma klientide poolt tellitud uuringuid, sest need kuuluvad täienisti kliendile. Küll ütles Eensalu, et kui Elisa poolt eile esitatud numbrid oleksid valed, tõstaks Emor häält. Emor ei saa avaldada ka kõnealuse uuringu valimi suurust.

Samal ajal on vähegi sarnaste uuringutega kokkupuutunud inimestel teada, et muljet uuringutulemustest on võimalik üsna palju mõjutada, kui tõsta esitluse fookusesse oma firma tugevad küljed.

Turuosade jaotus poleks nii suur müsteerium, kui operaatorid avaldaksid oma klientide arvu, mida nad aga ei soovi teha. Eestis pole veel ka sellist seadust, mis võimaldaks Konkurentsiametil klientide arvu avaldada. Peale Eesti on sarnane olukord vaid Soomes ja Portugalis.

Konkurentsiameti elektroonilise side osakonna juhataja Rivo Mets selgitas praegust diskussiooni operaatorite vahel sellega, et kuna Emori uuringud põhinevad valimisgruppidel, siis on võimalik, et nii saadavad tulemused turuosa jaotusest erinevad mõnevõrra nendest andmetest, mis nähtuvad tegelikust teenusemahust.

Mets saab seda öelda, sest Konkurentsiametil on operaatorite reaalsed kliendinumbrid teada, kuid nagu öeldud, ei saa amet neid avaldada.

«Küsimus on ka selles, kes on need inimesed, keda valitakse valimigruppi,» ütles Mets.

Üks võimalus arvestada turuosa oleks SIM-kaartide arvestus, kuid neid on rohkem välja antud rohkem, kui Eestis on elanikke. Samal ajal näitavad Statistikaameti andmed, nagu ütles Mets, et mobiiltelefoni kasutab ca 90 protsenti kõigist Eesti elanikest.

Mets ütles, et majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil on ettevalmistatud elektroonilise side seaduse muudatus, mis annab Konkurentsiametile õiguse avaldada operaatorite klientide arvu. Mets on ka selle seadusemuudatuse töögrupi liige.

Riigikogus on seadusemuudatus läbinud esimese lugemise ja kuni 12. jaanuarini on võimalik teha sellele parandusettepanekuid. Millal seadusemuudatus võidaks vastu võtta, on praegu keeruline prognoosida.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles