«Suurus on Hiinas väga oluline, loeb maht – meil on väikesed kaubavood ja selleks, et sinna müüa, on Eesti ettevõtetel parem konsolideeruda ja oluline müüa tooteid klastrina,» rääkis Lignator AS juhataja Toomas Soo, vahendab Vikerraadio sellenädalasi ettevõtlusminuteid.
Ta lisas, et näiteks toidusektoris oleks soovitatav kasutada ka ühist kaubamärki. «Jaeketid ei ole huvitatud ühest tootest, nad on huvitatud toodete rühmadest,» märkis ta. Visiidi raames oli Eesti ettevõtjatel kohtumine ka ühe Hongkongi ettevõtjaga, kes omab pikaajalist kogemust Skandinaavia ja nüüd ka Ida-Euroopa riikidega.
«Temagi kinnitas, et Ida-Euroopa ei oska Aasiaga kaubelda,» rääkis Soo. Samas nentis ta, et selle selgekssaamine ongi keerukas, sest Eesti ettevõtete tootmispotentsiaali arvestades on Hiina turg piiritu. Ka Lignatori tänast kaubamahtu arvesse võttes jääks nad Hiina turu jaoks liiga väikeseks. «Kindlasti tuleks puudu,» tõdes Soo.
Lignatori peamine huvi oli visiidilt Hongkongi ja Pekingisse leida puiduimportööre mööblifirmade hulgas ja külastada ka seda ettevõtet, kellega oli varem kontakt olemas.«Soov Hiinast kaubanduspartnerit leida on meil olnud juba mõnda aega, aga Hiina võõras kultuur ja maa hoomamatu mastaap on meid seni tagasi hoidnud,» rääkis Soo.
Ta lisas, et Eesti ettevõtjate huvi Hiina turu vastu kasvab, kuna Euroopa turg on majandussurutises ja Hiina konkurentsivõime kasv on muutnud sealse turu väga tõsiselt võetavaks alternatiiviks Eesti eksportööridele. «Üldiselt on aga võtmesõnaks kultuuriline erinevus – kui üldiselt on hea tunda oma äripartnerit, siis Hiinas peab tundma,» rääkis Soo.