Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Ligi pooled Eesti transpordifirmad tangivad kütust välisriikidest (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: BNS
Copy
Statoili tankla.
Statoili tankla. Foto: Elmo Riig / Sakala

Ligi pooled Eesti transpordiettevõtted on kütuse aktsiisitõusuga seonduvalt läinud kütust tankima madalamate aktsiisimaksu määradega riikidesse nagu Läti, Leedu ja Poola, selgub uuringufirma TNS Emori läbi viidud uuringust.

Emori uuringust tuleb välja, et 49 protsenti transpordifirmadest käivad juba hetkel kütust tankimas välismaal, 36 protsenti neist on seda kaalunud ning ülejäänud ei ole seda teinud ega kaalunud, vahendab BNS.

Lätist toodud kütus moodustab 29 protsenti, Leedust toodud kütus 27 protsenti. Järgneb Poola 18 protsendiga ja Venemaa 11 protsendiga. Transpordiettevõtted põhjendasid seda eelkõige madala kütuse lõpphinnaga ja logistilise mugavase ja geograafilise lähedusega.

Lisaks transpordifirmadele osalesid Emori uuringus ka kütuse jae- ja hulgimüüjad,kellest 75 protsenti märkisid, et nende kliendid on Eestis müüdava kütuse tarbimist vähendanud ja kolinud kütust ostma mõnda teise riiki. Seetõttu hindab ligi 40 protsenti kütusefirmadest, et nende tänavune käive langeb üle 16 protsendi.

Arvestades kõiki uuringus osalenud ettevõtteid, kuhu kuulusid lisaks ka tootmis- ja kaubandusfirmad, tuli välja, et kütuse aktsiisimaksu kergitamisega kaasneb suurima ohuna kaupade ja teenuste hinnatõus. Lisaks väheneb firmade sõnul konkurentsivõime, kütuse tarbimine kolib Eestist ära, investeeringud vähenevad ja kulud kasvavad.

Samas tõid 12 protsenti uuringus osalejatest välja, et näevad kütuse aktsiisitõusuga ka uusi võimalusi. Ühe võimalusena toodi välja kauplemine kütustega, mille puhul jääb aktsiisitõus väiksemaks. Teise olulisema võimalusena nähti biometaani tootmist.

Circle K mootorikütuste müügidirektor Meelis Migur tõi välja, et kütuse aktsiisitõusud mõjutavad kõige rohkem transpordiettevõtted. "Eraklient on sunnismaine, pealinlane Iklasse tankima ei lähe, kuid ärikliendid küll," rääkis ta.

TNS Emori uuringus osales 75 ettevõtte tippjuhti, kellest suurema osa moodustasid transpordifirmade juhid.

Uuringut esitles TNS Emori osakonna juht Agne Kinks Äripäeva ja Eesti Õliühingu poolt korraldatud traditsioonilisel kütuseturu aastakonverentsil.

Tagasi üles