Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Läti ajaleht: Montag-Girmes ei olegi päriselt airBalticu investor?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Urho Meister
Copy
Airbalticu lennuk Tallinna lennujaamas.
Airbalticu lennuk Tallinna lennujaamas. Foto: Mihkel Maripuu

Lätis liikuvate kahtluste kohaselt ei pruugi Ralf-Dieter Montag-Girmes olla airBalticu tegelik investor, kirjutas Läti ärileht Dienas Bizness.

Ajalehe teatel ei soovi lennufirma airBaltic, selle juht Martin Gauss, ega ükski lähitulevikus toimuva kahekümne Bombardier CS300 ostuga seotud osapool kommenteerida, mida see tehing endast täpselt kujutab.

Keegi ei olnud valmis selgitama ajakirjanikele, milliseks kujuneb kataloogihindade kogusummas 605 miljoni dollarini ulatuva tehingu mudel. Dienas Bizness esitas seejuures nii üldisi kui konkreetseid küsimusi, uurides osapooltelt eri üksikasju.

Ajalehes ärkas huvi ärisaladusega varjatud asjade vastu pärast seda, kui erinevad allikad osutasid võimalikele skeemidele nii investori airBalticusse meelitamisel kui uute lennukite soetamisel.

Dienaz Bisnessi teatel ei ole Läti võimukandjad mitteametlikes vestlustes varjanud, et sakslasel pole kunagi olnud ega ole ka praegu oma raha. Konsultatsiooniettevõtte Prudentia soovitatud Ralf-Dieter Montag-Girmes ei meenutanud ajalehe hinnangul mitte niivõrd sõltumatut investorit, kuivõrd isikut, kes üritas edendada Vene lennukite Suhhoi Superjet toomist Euroopa Liidu turule.

Kui Läti valitsus Suhhoide plaanile kriipsu peale tõmbas, tekkis kuid kestnud paus, mille jooksul ei kõlanud ühtki veenvat argumenti, miks sakslasest investoriga siis üldse leping sõlmiti, kirjutab ajaleht. Mullu märtsi lõpus investeeris Ralf-Dieter Montag-Girmes 52 miljonit eurot, omandades nii 20 protsenti airBalticu aktsiatest. Dienas Biznessi allikad ei pea võimalikuks, et sakslasel järsku raha tekkis – pigem leidis ta uue ettevõtte, kes tema «sildi» all siseneks.

Raha tõenäolise allikana paistab ajalehele Taani lennukiliisingu firma Nordic Aviation Capital (NAC), millele airBaltic võlgneb üle kümne miljoni euro oma lennukiparki kuuluva kaheteistkümne Bombardier Q400 NextGen liisingu eest. Näib olevat võimalik, et 250 lennukiga NAC või mõni teine ettevõte on omandanud Montag-Girmesiga seotud firma, näiteks 2014. aasta lõpus registreeritud SIA Aircraft Leasing 1, mis siis «sildi» rolli etendaks.

Lursofti ja Iiri äriregistri andmetel on SIA Aircraft Leasing 1 omanik 2014. aasta märtsis registreeritud Iiri firma Ialh Limited, mille juhatuse esindaja on omakorda Montag-Girmes.

Küsimus selle kohta, kas sakslasel on raha, tõusetub ka seetõttu, et Lursofti andmetel pantis SIA Aircraft Leasing kapitaliosakuid Airline Capital Group Limited kasuks ning maksimaalseks tagatise summaks märgiti 62,4 miljonit eurot. Huvitaval kombel on tehing äriregistris registreeritud 30. märtsil ehk vaid päev pärast seda, kui Läti sideministeerium teatas Montag-Girmesi poolt investeeritud summast.

Tagasi üles