Päevatoimetaja:
Sander Silm

Toompeal homme kaks meeleavaldust: jagamismajanduse poolt ja vastu (5)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Pau
Copy
Taksod sõidavad protestiks Uberi ja Taxify vastu leinalindi ja plakatitega
Taksod sõidavad protestiks Uberi ja Taxify vastu leinalindi ja plakatitega Foto: Lugeja pilt
  • Kell 9:30 algab jagamismajanduse seltsi toetusavaldus jagamismajanduse poolt
  • Kell 12:00 algab taksojuhtide meelevaldus sõidujagamise vastu
  • Riigikogus algab istung eelnõu menetlemiseks kell 10

Tallinnast saab homme keskpäeval järjekordne Euroopa pealinn, kus klassikalist taksoteenust pakkuvad juhid on kogunemas linnatänavatele protesteerima sõidujagamisteenuste vastu; seevastu hommikul kogunevad meelt avaldama ka jagamismajanduse toetajad.

«Esmakordselt 30 aasta jooksul on taksojuhid sunnitud minema Toompeale oma õigusi ja huve kaitsma,» seisab sõidujagamise vastase aktsiooni korraldava Eesti Taksojuhtide Liidu teadaandes.

Liit leiab, et riigikogus homme esimesele lugemisele jõudev sõidujagamist legaliseeriv ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu seab ohtu kogu Eesti tänase taksonduse sektori normaalse toimimise ja taksojuhtide perede majandusliku toimetuleku.

Avaliku koosoleku eesmärgiks on liidu teatel pakkuda  taksojuhtidele võimalust kaitsta oma seaduslike õigusi ja huvisid ning avaldada oma meelsust «piraattaksonduse seadustamise vastu Eestis».

«Koosolekul osalemisega kaitsevad taksojuhid eelkõige enda, oma pere ja kolleegide huve Euroopa Liidus,» ütles Postimehele taksojuhtide liidu juht Lembit Poolak.

Poolak üles, et Uberile on öelnud «ei!» kogu Euroopa. «Ma loodan, et Eestis streikimiseks ja autode põletamiseks  ei lähe. Kaitseme tegelikult kogu Euroopat – piraattaksondust ei tohiks panna võrdsesse seisu taksoteenustega ja anda neile legitiimsus.»

«Ma ei ole hiromant,» ütles Poolak vastuseks küsimusele eelnõu perspektiivi kohta riigikogus. «Ma loodan vähemalt, et seadused saaksid lõplikult paika ja me ei peaks poole aasta pärast neid taas uuesti üle vaatama asuma.»

Poolak märkis, et riigikogul oleks tark taksoettevõtetega koos seadus üle vaadata ja otsustada, kuidas selle valdkonna reguleerimisega edasi minna.

«Sõidujagamine on oma sisult taksoteenuse osutamine ja peaks olema reguleeritud nii, et ei tekiks ebavõrdset konkurentsi,» märkis Poolak. «Äpid on populaarsed, eriti noorte seas. Taksojuhid nendega ei võitlegi. Võitleme selle vastu, et neid kasutatakse samaaegselt taksoteenuse osutajate ja eratranspordi opereerimiseks.»

Üritus toimub Toompea lossi ees kell 12 – 13 ning toetusest sellele on teatanud ka taksoettevõtjate liit.

Juba mitu päeva on mitmed taksod paigaldanud protestiks sama eelnõu vastu oma autode külge mustad lindid või katnud musta kotiga kinni taksoplafooni.

Jagamismajanduse ettevõtted korraldavad riigikogule  toetusavalduse

Toompeal algab homne päev meeleavaldustega aga kohe hommikul. Nimelt korraldavad kohalikud jagamismajanduse ettevõtted kell 9.30 riigikogule toetusavalduse. Ühtlasi asutavad ettevõtted GoWorkaBit, Bondora, Jobbatical, Shipitwise, Taxify, Toitla, Autolevi, Uber Estonia, Crowdestate ja Wisemile jagamismajanduse seltsi.

Seltsi kõneisik Sander Gansen etevõttest Shipitwise ütles, et riik peab suutma käia ühte sammu uuendusliku tehnoloogia poolt toodud muutustega majanduses.

«Meie eesmärk ei ole kellelegi vastanduda, vaid tähistada seda päeva ja tunnustada riigikogu liikmeid ülejäänud Euroopale eeskuju näitamise eest. Eesti on esimene riik Euroopa Liidus, kes on otsustanud nii selgelt jagamismajanduse enda kasuks tööle panna,» sõnas Gansen.

Tema hinnangul on sõidujagamise toomine Eesti õigusesse alles algus. «Meie seltsi liikmete seas on ettevõtteid mitmetest jagamismajanduse valdkondadest. See on tohutu potentsiaaliga kasvusektor, kus Eesti ettevõtted on maailmas paljuski liidriteks.“

Ganseni kinnitusel on jagamismajanduse potentsiaal on väga laiapõhjaline. «See toob endaga paindlikke sissetulekuvõimalusi väga mitmes majandusharus. Lisaks aitab jagamine säästa nii keskkonda kui tarbijate raha. Tehnoloogia võimaldab kasutada ühiskonnas ressursse targemalt.»

Riigikogu koalitsiooni- ja opositsioonierakonnad on jõudnud täielikule üksmeelele, et sõidujagamine tuleb Eestis seadustada, ning majanduskomisjon otsustas eile konsensuslikult saata nn Uberi-eelnõu suurde saali esimesele lugemisele homme.

Riigikogu teatel toetasid majanduskomisjoni liikmed küll kokkuleppevedude seadustamist, kuid kuna see on esimene eelnõu jagamismajanduse vallas, peeti vajalikuks eelnõu põhimõtteid veelgi kaaluda ja olla avatud muudatusettepanekutele. Komisjon jõudis seisukohale, et seadus peaks vahet tegema kutseliste taksojuhtide ja kokkuleppevedude pakkujate vahel ning nende õigusi ja kohustusi eristama.

Samuti kaaluti võimalust luua sõidujagajatele senisest lihtsam ettevõtlusvorm, näiteks mikroettevõtja, või täiendada füüsilisest isikust ettevõtja regulatsiooni äriseadustikus.

Majanduskomisjoni esimehe Toomas Kivimäe sõnul on kokkuleppevedu ja taksoteenused küllalt erinevad, mistõttu pole põhjendatud nende teenuse standardit seaduses täielikult ühtlustada.

Tagasi üles