Sõnumirakenduste ajastul üles kasvanud uus sugupõlv hakkab vanemat internetitehnoloogiat ehk e-posti regulaarsemalt kasutama alles oma tööelu alguses, kirjutab Wall Street Journal.
Z-põlvkonna jaoks märgib e-kirjade saatmine täiskasvanuelu algust
Z-põlvkonda kuuluvaks nimetatakse inimesi, kes on sündinud vahemikus 1990ndate lõpust kuni 2000ndate keskpaigani. Nad on esimene põlvkond, kes on üles kasvanud keskkonnas, kus internet on igapäevaelu lahutamatu osa. See tähendab ühtlasi, et mõnd vanema põlvkonna internetitehnoloogiat, nagu elektronkirjad, tajub uus generatsioon kui vanemate inimeste suhtlusmeetodit.
«Nüüd, kui ma saadan meile, tunnen ma end täiskasvanuna,» rääkis WSJ-le Marylandi ülikooli esmakursuslane Sumanth Neerumalla, lisades, et tema jaoks on tegu isegi olulisema üleminekuriitusega kui esimest korda valimistel hääletamine.
Z-põlvkonna interneti- ja tehnikatarbimise harjumused on võrreldes vanemate põlvkondadega, kes on järk-järgult uute arengutega kohanenud, pea peale pööratud.
See tähendab, et paljud teismelistest kasutasid tahvelarvuteid enne sülearvuteid, striimisid muusikat ja videosid enne allalaadimist ning kasutasid sõnumirakendusi enne oma esimese meili saatmist.
Nende jaoks on e-post umbes sama lõbus kui CV koostamine või ülikooli kandideerimine.
«Lapsena tajusin ma, et meilide saatmine oli midagi, mida mu vanemad tegid töö jaoks,» rääkis George Washingtoni ülikooli 21-aastane tudeng Zac Kahn.
Wall Street Journal rääkis viieteistkümne 16-21-aastase noorega, kes väitsid kui ühest suust, et e-post on vanemate inimestega suhtlemise jaoks, midagi sarnast triiksärgi ja lipsu selga panemisega.
«Ma isegi ei tuleks kunagi selle peale, et oma sõpradele e-kirja saata, nad ilmselt reageeriks sellele väga veidralt,» rääkis Antwerpeni ülikooli 21-aastane tudeng Tanya E. Van Gastel. «Nad küsiks kohe: miks sa mulle sõnumit ei saada?»
Z-põlvkond kasutab korraga mitut erinevat suhtlusrakendust, mis on kõik vestluspõhised. See tähendab, et sõnumid on lühikesed, mitteametlikud ja saadetakse silmapilguga, täpselt vastupidi ärimaailmas levinud e-kirjale.
«Mul on kasutuses kaheksa eri suhtlusviisi,» ütles Van Gastel. «Mul on telefonis iga sõnumirakenduse jaoks erinev helin, seega ma suudan juba telefoni kuuldes aimata, kes mulle kirjutab.»
Kuigi mõnel WSJ intervjueeritud noorel on e-posti aadress olnud juba mõnda aega olemas, kasutatakse seda peaasjalikult ainult koolitööde jaoks ning veebis erinevate teenuste kasutajaks registreerimiseks. Huvitaval kombel on e-kiri nende jaoks oluline peamiselt info lugemiseks, mitte saatmiseks. Seda küll niikaua, kuni nad on sunnitud regulaarselt meili teel täiskasvanutega suhtlema, mis juhtub näiteks esimesele praktikale või töökohale asudes.
Intervjueeritud noored tõid oma kogemustest näiteid vigade kohta, mis on andestatavad mitteametlike sõnumite, kuid mitte e-kirjade puhul. Näiteks tuleb ette mitme lühikese teksti saatmist ühe pikema e-kirja asemel, nimede valestikirjutamist ja toimetamata mustandite saatmist. Samuti ollakse tuttavad kõigis vanuses meilikasutajatele tuntud «vasta kõigile» tüüpveaga, mille puhul saadetakse meil ka asjasse mittepuutuvale isikule või isikutele.
Korralikult vormistatud meili saatmine ei ole sõnumirakendustega harjunud Z-generatsiooni esindajate jaoks lihtne tegevus.
Southern California ülikooli ning internetiettevõtte Yahoo koostöös valminud uuringust selgus, et teismelised vastavad e-kirjadele kõigist vanusegruppidest kõige kiiremini. Kuid sellel on oma põhjus. «Nad kasutavad e-kirja nagu tekstisõnumit,» selgitas ülikooli professor Kristina Lerman.
Z-generatsioonist veel noorem põlvkond on aga kommunikatsioonitehnoloogiate kasutamisel veelgi uuenduslikum.
«Kui ma räägin inimestega, kes on alles keskkooli jõudnud, ütlevad nad, et Facebook on vanadele inimestele,» rääkis WSJ-le Rutgersi ülikooli 20-aastane tudeng Gilad Abarbanel.