Päevatoimetaja:
Angelina Täker
Saada vihje

Ääremaa bussiliinidel ei sõida mõnel nädalal ühtegi inimest (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Merike Teder
Copy
Artikli foto
Foto: Urmas Luik

Läänemaal on bussiliine, kus ei sõida mõni nädal ühtegi inimest, näitas ühistranspordi uuring. Maavalitsus neid liine sulgeda ei kavatse, kuid 2018. aastast võib osa neist muutuda nõudeliinideks ning bussi peab telefonitsi ette tellima.

Varahommikuse Variku–Nõva–Haapsalu bussiga liinil nr 15, mis väljub esmaspäeviti 5.55 Variku peatusest sõitis suvisel uuringusse sattunud päeval kolm inimest ning sügistalvise uuringunädala esmaspäeval vaid üks inimene, kirjutab Lääne Elu.

Hommikul kell 6.50 väljuval Haapsalu–Asuküla bussiga ei sõitnud loenduse nädalal esmaspäevast reedeni ühtki inimest. Sama bussiga sõitis Asukülast Haapsallu viie päeva jooksul kaheksa inimest.

Need näited pärinevad firma Reach-U (endine Regio) Läänemaa ühistranspordi uuringust, mis saab valmis aprilli jooksul ja mida tutvustati sel nädalal ühistranspordiseminaril Kullamaal.

«Otsime lahendusi, kuidas väga väikese sõitjate arvuga maakonnaliine ka tulevikus käigus hoida,» ütles Lääne maavalitsuse arendus- ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu.

Läänemaa üks kehvema täitumusega bussiliine on nr 15, mis peab ühendust Nõva ja Haapsalu vahel. Neljapäeval läks Haapsalust selle bussi peale kuus inimest, kuid enamik neist ostis pileti Haapsalu lähedale Linnamäele. Lõppu sõitis vaid üks inimene.

«Sõitjaid õieti polegi. Neid on kõvasti vähemaks jäänud,» ütles 2004. aastast Nõva liinil sõitnud bussijuht Eino Aru. Sõitjate vähenemise üks põhjus on bussijuhi sõnul selles, et vald pani pensionäridele käima oma bussi, mis toob tahtjad kord kuus tasuta Haapsallu.

Teine probleem on tema sõnul selles, et ei tehta omavahel küllaldaselt koostööd. «Enne said Harjumaa Vihterpalu inimesed reedel sõita Haapsallu ja õhtul Nõva kaudu ümberistumisega tagasi. Nüüd enam ei saa, sest busside sõiduaegu muudeti. Varem sai Dirhami rahvas reedeti sõita selle bussiga Nõvale ja sealt edasi Harjumaa bussiga Tallinna. Ka seda ei saa enam,» ütles Eino Aru.

«Noored sõidavad rohkem autodega. Oli seltskond, kes käis bussiga Haapsalus kutsekoolis. Üks sai auto ja kõik hakkasid sellega koolis käima,» tõi ta näite.

«Sellised väikesed asjad kõik kokkuvõttes mõjutavadki. Peamine on muidugi, et maal on rahvast vähemaks jäänud,» ütles bussijuht.

Lahendus on nõudepeatus

Nõva liiniga ongi tõenäoliselt kõige keerulisem, ütles Lääne maavalitsuse ühistranspordi vaneminspektor Külliki Kübar. «Põhja-Läänemaa asustus on hõre. Vahemaad on tohutud. Võib-olla proovida seal nõudepeatusi.»

Nõudepeatuste puhul sõidab buss kaugemat otsa siis, kui keegi on peale tulemas või sinna minemas. Sinnaminekuga on lihtne – kui keegi ostab pileti nõudepeatusse, siis buss sõidabki sinna. Kui keegi tahab sellisest peatusest peale tulla, peab ta päev varem ette helistama.

Teine võimalus on panna hajaasustusega paikades käima kogumisliinid. «Üks kuni kolm liini toovad inimesed mõnda suuremasse punkti, näiteks Linnamäele kokku ja sealt läheb üks buss edasi,» selgitas Külliki Kübar.

Täispikka artiklit loe Lääne Elust!

Märksõnad

Tagasi üles