Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Detroit – automaailma kameeleon

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX.

Detroidi jaoks möödus aasta kirevalt ja värvikalt. Nii mastaapseid tõuse ja mõõnu nähakse reeglina kümnendite lõikes, eriti kui tegemist on suure ja küpse tööstusharuga.


100 aasta sünnipäevapidu vaevalt seljataga, pidi General Motors 2008. aastal koos oma kahe väiksema kambajõmmiga alandlikult Washingtoni tee jalge alla võtma. Et abi paluda.

Täpsemalt väljendudes tehti esimene reis õhusõidukiga, teine juba tagasihoidlikumalt ja keskkonnasäästlikumalt hübriidautodega.

Järgmiseks juunikuuks oli omal ajal mõeldamatuna tundunud pankrott nii GMi kui Detroidi pisipoju Chrysleri jaoks karm reaalsus. Palju oli neidki arvajaid, kes Fordile sama saatust ennustasid.

Aga mida kõike üks aasta tuua võib! Tänaseks käib tootmine nii mis mühiseb. GM on tagasi nii kasumis kui börsil. Ja seda kiiremini kui skeptikud loota/karta julgesid.

Fordil on läinud veelgi paremini: kasumid on rekordkõrgustes, turuosa tuleb pärast pikki aastaid taas juurde, selle asemel, et käest libiseda.

Ja Chrysler, mille mootorid küll veel täistuuridel ei mürise, on vähemalt verejooksu pidama saanud ja peab Fiatiga koos plaane, kuidas ellu jääda.

Kas siit tuleb uus peatükk äriõpikutesse, kuidas kannapööret teha? Obama «autotsaar» ja GMi eksjuht Ed Whitacre saavad kangelase oreooli? Aukohale tõstetakse sellised säravad riiklikud ettevõtmised nagu «raha romude eest»? No mitte päriselt.

Täna toimuvaid muutusi valmistati ju tegelikult ette aastaid. Kõige tuum seisnes selles, et tooted tehti paremaks. Ja seda võis hakata täheldama juba läinud kümnendi keskpaigas.

Siis sundisid finantskriis ja majanduslangus pead kiirelt tööle ja panid mõtted liikuma.

Kui USA automüük ligi 20 aasta madalaimale tasemele kukkus, ei olnud kellelgi aimu, millal taastumine tulla võiks.

Ametiühingutel ja kreeditoridel oli nutt varuks, Detroit aga (parafraseerides Obama endist personalijuhti Rahm Emanueli) ei lasknud heal kriisil raisku minna.

Valitsus abiks, võeti käsile põhjalik finants- ja tööstusremont. Just selline, mida vähegi headel aegadel kuidagi teha ei saa.

Nüüd, kuigi alla kolme neljandiku oma tippsuurusest, pakub USA autoturg väiksemale ja alandlikumale Detroidi kolmikule taas kindlust ja kodutunnet.
 

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles