Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Viis asja, mida uurida enne kaskolepingu sõlmimist

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kristjan Ahven
Copy
Artikli foto
Foto: Erik Prozes

Kaskokindlustust sõlmides tuleb hoolikalt tutvuda kõikide tingimustega, sest vastasel juhul võib soodne kindlustusleping kahjujuhtumi korral kokkuvõttes väga kulukaks osutuda.

Üks võimalik juhtum elust: uuele luksusautole kümneid tuhandeid kulutanud mees jõuab sellega sõita vaid kümme kuud, kuniks vargad selle lömmi sõidavad. Õnneks on omanikul kaskokindlustus ning võiks eeldada, et muretsemiseks pole põhjust, sest kasko hüvitab omanikule auto turuväärtuse.

Tegelikkus võib aga olla sootuks kurvem - näiteks ei pruugi autole sõlmitud uusväärtuskindlustus kahjusid katta, kuna läbisõit on lubatust suurem. Kui kompenseerimine toimub turuväärtuse järgi, võib see olla ostuhinnast palju madalam. Seepärast on oluline kindlustustingimustes põhjalikult läbi lugeda välistused ehk need kahjud, mida kindlustusselts ei hüvita. 

Milline on sõiduki kindlustusväärtus?

Oluline on teha selgeks, mis on kahjujuhtumi puhul hüvitise arvutamise aluseks – kas sõiduki turuväärtus või kokkuleppeline väärtus. Kui kindlustuspoliisile on märgitud auto kokkulepitud väärtus, siis on kindel, millisele väärtusele on sõiduk kindlustatud. Näiteks Swedbankis lepitakse kaskokindlustuse sõlmimisel summa kohe kliendiga kokku ning turuväärtus hüvitatakse vaid juhul, kui see on kokkuleppelisest väärtusest suurem.

Millised on uusväärtuskindlustuse tingimused?

Kontrolli, kas kindlustuslepingusse on määratud piiranguid läbisõidu osas. Piirangu puhul peaks autoomanik läbi mõtlema, kas see on piisav ning kui palju ta igapäevaselt autot kasutab. Kui autoga sõidetakse väga palju, siis tasuks valida läbisõidu piiranguta leping. Vastasel juhul võib piirang  kahjujuhtumi korral kalliks maksma minna. Kui sõidetakse vähem, tasub samuti kindlaks teha, et piirangu eest üle ei makstaks.

Kas hüvitamine toimub koos käibemaksuga või ilma?

Paljud kindlustusseltsid hüvitavad juriidiliste isikute kahjud ilma käibemaksuta teatud summa ulatuses. On ka kindlustuslepinguid, mille alusel hüvitatakse kahjusummad koos käibemaksuga ning ettevõtja ei pea kasutama oma käibevahendeid kahjujuhtumi järgseks remondiks.

Milline on seltsi kahjukäsitluse kiirus?

Kuna auto on enamikel igapäevases kasutuses, siis on operatiivsus kahju käsitlemise puhul olulise tähendusega. Kindlustusseltsidel on fikseeritud kahju hüvitamise maksimaalne aeg. Enne lepingu sõlmimist võiks uurida, kas kindlustusseltsiga saab vajadusel ööpäevaringselt kontakteeruda. Seltsid on reeglina välja toonud ka selle, kui kiire on keskmine garantiikirja väljastamise aeg. Seega tasub uurida, kas kaskoleping kataks ka tasuta autoabi Eestis või mujal Euroopas.

Millised on asendusauto tingimused?

Kui õnnetusejärgselt ei ole võimalik sõidukit kasutada, pakuvad mitmed seltsid lisavõimalusena asendusauto kaitset. Samas tuleb jälgida, kas asendusautot pakutakse õnnetuse järgselt kohe või tuleb esimestel päevadel ilma hakkama saada. Samuti on seltsidel erinev praktika selle osas, millist autot võib asendusautona kasutada ja kui pikalt.

Tagasi üles