Eestlastel on palju nutikaid ideid, kuid enamjaolt jääb nende realiseerimine nende kirjeldamise oskuse taha.
Seitse näpunäidet: kuidas saada raha oma idee elluviimiseks (1)
Kui osata oma ideed natukenegi müüa, saadakse ka raha klientidelt või investoritelt. Algava nädala teisipäeval järjekordset rahatustaotluste vastuvõttu sulgeva Prototroni juht Siim Lepisk jagab nõuandeid, millele taotlust esitades või müügikõnet koostades tähelepanu pöörata, et võimalus oma ideele toetust saada oleks suurim.
1. Idee peab olema koheselt arusaadav
Esmased otsused idee rahastamise osas tehakse meeskondade poolt esitatud taotluste põhjal, seega on kõige olulisem sõnastada oma maailmamuutev idee võimalikult arusaadavalt. Mõne lausega peab olema öeldud, miks, kellele ja kuidas? Tihtipeale oskavad potentsiaalsed kliendid probleemi ja lahendust paremini sõnastada kui idee autor ise. Oluline on ka idee unikaalsus ehk millist probleemi see lahendab ning kes on lähimad konkurendid?
2. Asjatundlik meeskond
Ainuüksi geniaalsest ideest ei piisa, keegi peab selle ka reaalselt ellu viima. Praktika näitab, et kui üks inimene suudab mingile (tihtipeale iseenda) probleemile näha head tehnilist lahendust, siis turunduse või müügi vallas võib tal kompetentsidest puudu jääda. Või teistpidi - kui Sul on hea idee ja kliendid, peab olema meeskonnas vähemalt üks kaasasutaja, kes suudab tehniliselt ideed teostada Seetõttu koonda enda ümber meeskond, kes suudaks toote edukalt maailmaturule viia. Hea meeskond ja nende varasem kogemus, eriti klientide tundmisega, on Sinu peamine müügiargument.
3. Näita pühendumust
Idee hindajad peavad oluliseks, et meeskond on ihu ja hingega asja juures. Kuhu on meeskond praeguseks oma idee arendamisega jõudnud? Parimal juhul on peetud läbirääkimisi potentsiaalsete klientidega, kes on andnud lubaduse toodet testida ja kasutada. Loomulikult ei eelda keegi, et meeskonnaliikmed jätaksid päevapealt oma senise palgatöö, kuid taotluste hindajad ja investorid soovivad näha, et meeskond on valmis tootele pühenduma ja seda ka oma vaba (une)aja arvelt.
4. Tunne oma turgu
Selleks, et oma toodet/teenust edukalt müüa, tuleb kaardistada sihtrühm, kes oleksid valmis seda ostma ja millise hinnaga - kui suur on potentsiaalsete klientide arv? Kui Sinu tootel oleks reaalsuses vaid üksikud tarbijad või selle hind kujuneks suuremale osale kättesaamatuks, ei näi see kuigi perspektiivikas. Uuri, kas samas valdkonnas on juba tegutsemas konkurente ja mille poolest Sinu toode olemasolevatest erineb? Mis on see «miski», miks peaks just Sinu toodet tarbima?
5. Hinda oma rahavajadust realistlikult
Prototroni toetusega saab meeskond luua oma esmase käega katsutava prototüübi, seega pane kirja 5-7 peamist kulurida, mille jaoks plaanid toetust kasutada (soovitavalt toote kokkupanekuks vajalike osade ostmiseks või allhankimiseks) ja millisel määral saab meeskond ise rahaliselt panustada? Kas oled plaaninud kaasata teisi rahastusi (EAS, KredEx, ingelinvestorid jne.)?
6. Aeg on raha
Mida kiiremini valmib esmane prototüüp, seda kiiremini jõuab ka esimeste maksvate klientideni seda müüma. Jaga idee elluviimine ajaliselt mõõdetavateks etappideks, nii oskad ka meeskonna tegemisi paremini planeerida. Sõltuvalt toote/teenuse keerukusest võiks sellega turule jõuda aasta jooksul peale prototüübi valmimist.
7. Proovida tasub alati
Õnnestumiseks on tihtipeale vaja kogeda ka ebaõnnestumisi. Edu jaoks tasub kaasata mentoriteks need, kes on samal teel varem käinud. Näiteks Prototroni eksperdid annavad kõikidele ideedele tagasisidet, kuidas arendada oma ideed edasi, kui plaan on alles mõtte tasemel, kuid idee väärib elluviimist. Tugevatele meeskondadele annab Prototron lisaks rahale mentorluse, inkubatsiooniprogrammi, juriidilist ja turunduslikku nõu, täiendavaid investorkontakte jms.
Prototüübi faasis ideede rahastu Prototron toetab (osalust võtmata) rahaliselt ideid, mis peaks lihtsal viisil lahendama mõnd valulist probleemi või muutma paljude inimese oluliselt paremaks. Erinevate valdkondade inimestest koosnev meeskond peab suutma selle ellu viia.
Prototronist raha taotlemise eeliseks on lihtsus: taotlus on veebis täidetav, ei ole vaja esitada varasemate aastate tegevusaruandeid, olulised on idee ja suutlik meeskond. Prototron ootab taotlusi 15. märtsi õhtuni kl 23:59 aadressil www.prototron.ee.