Agarad telefonimüüjad pommitavad reklaamkõnedega ka esimese klassi lapsi, kes ise telefonipaketi üle ei otsusta. Telefonifirmad tunnistavad, et väga lihtne neid lõpetada ei ole.
Tüütutest müügikõnedest on raske pääseda (6)
«Mul on seitsmeaastane laps, kellel on oma isiklik mobiiltelefon. Arveid tema ei maksa, ka puudub tal (esialgu) ettekujutus sellest, millist paketti ta kasutab ja loomulikult ei saa ta iseseisvalt otsustada, et võtab vastu näiteks parema pakkumise,» kirjutas tarbijaportaali poole pöördunud Marta. Naise sõnul teab laps, et võõraste kõnedele vastata ei tohi, tuleks nö kinni vajutada. Eriti siis, kui on tunnid.
«Viimasel ajal aga on nii talle kui ka mulle endale (samuti paljudele sugulastele- tuttavatele) hakatud väga tihti helistama erinevatest firmadest. Telia, Tele2, Elisa... ja kõik pakuvad võrreldes konkurentidega paremaid teenuseid,» kurdab naine. Naise sõnul peaks piisama sellest, kui öelda nende pakkumisele lihtsalt «ei», et välistada sarnaste kõnede saamine tulevikus.
«Kuid...ja siin tuleb see murekoht, miks ma seda teksti üldse kirjutan - miks peavad lapsed neid kõnesid saama ja rääkima võõrastega teemal, mis neid kuidagi ei puuduta? Miks on firmad oma reklaamkõnedega viimasel ajal nii pealetükkivad? Miks nad ei arvesta sellega, et tülitavad ilma inimeselt luba küsimata teda vahel kõige ebasobivamal ajal,» on naine pahane.
Koolis peab telefon olema hääletu peal, kuid vahel unustab väike juntsu seda teha. «Sellest pole viga, tema number on vaid sugulastel ja sõpradel, kes teavad, et tundide ajal ei helistata. Nüüd aga heliseb ta telefon näiteks keset etteütlust, õpetaja vaatab pahaselt koolikoti kallal kohmitsevat õpilast ja - pahandada ei saa mitte võõras tädi või onu, vaid ikka vaene lapsuke,» on ema pahane.
Raske pääseda
«Ettevõtted teevad telefonimüüki enamasti nii, et arvuti genereerib neile telefoninumbritest juhuvaliku ja telefonimüügispetsialistid helistavad need numbrid läbi,» selgitas Tele2 pressiesindaja Egle Merbach. Tänaseks on telefonimüügi piiramiseks loodud Eesti Otseturunduse Liit (EOTL) ja kõik telefonimüüki tegevad ettevõtted, kes liiduga on liitunud (nt telekomiettevõtted, ajakirjade-ajalehtede müügiga tegelevad ettevõtted jt) on lubanud pidada asutusesisest keelunimekirja numbritest, mille omanikud ei soovi neilt saada müügikõnesid.
«Täna on kliendi ainus võimalus müügikõnedest pääseda see, et tuleks öelda eraldi igale telefonimüügiettevõttele, kes kliendile helistab, et rohkem ei soovita sellelt ettevõttelt kõnesid saada,» rääkis Merbach. Ta lisas, et sellest lubadusest kinnipidamine igas ettevõttes kuulub telefonimüügi hea tava juurde.
Ta lisas, et kui klient on ühe ettevõtte, nt Tele2 keelulistis, siis see tähendab paraku aga, et ainult Tele2 ei helista sellele kliendile. «Ühel ettevõttel pole võimalust garanteerida, et teised telefonimüügiga tegelevad ettevõtted samale kliendile ei helista, sest teiste ettevõtete arvutisüsteemid genereerivad telefonimüügiks kasutatavad telefoninumbrid iseseisvalt,» tõdes Tele2 esindaja.
Ta soovitas vastata igale reklaamkõne tegijale, et edaspidi ei soovita sellelt ettevõttelt müügikõnesid saada. «Et pääseda soovimatutest müügikõnedest, soovitame alati klientidel lugeda ka erinevate tarbijamängude tingimusi ja mitte anda oma andmeid kergekäeliselt välja. Tarbijamängud võtavad praktiliselt alati osalejalt nõusoleku kliendi andmete kasutamiseks, mida paljud telefonimüügiettevõtted müügipakkumiste tegemiseks kasutavad,» soovitas Merbach.
Vajab seadusemuudatust
Telia pressiesindaja Raigo Neudorfi sõnul nende ettevõte austab kliendi soovi ja kui klient ütleb, et ta ei soovi müügikõnesid saada, lisatakse tema nimi ja number vastavasse nimekirja. «Sellises olukorras ta meie poolt korduvaid müügikõnesid ei saa,» on ta veendunud. Telia on Eesti Otseturunduse Liidu (OTL) liige, mistõttu järgitakse nende poolt heaks kiidetud telefonimüügi head tava.
«Kahjuks ei välista eelnimetatu seda, et teised telefonimüüki tegevad ettevõtted samale kliendile jätkuvalt helistavad,» ütles Neudorf. Ta lisas, et Telia arvates oleks Eestis õige võtta võimalikult kiiresti vastu selline seadusemuudatus, millega luuakse keskne register, kuhu saavad lisada oma nime ja telefoninumbri kõik need inimesed, kes kõnesid mitte üheltki telefonimüüjalt saada ei soovi. Siis saavad kõik soovijad müügi- ja reklaamkõnedest soovi korral lihtsal viisil vabaneda.
«Kui kliendile helistab Elisa telemüüja, et teha senisega võrreldes parem teenuspakkumine ja klient taolisi kõnesid tõesti edaspidi enam ei soovi, siis saab klient paluda, et tulevikus neid kõnesid talle enam ei tehtaks,» ütles Elisa pressiesindaja Marika Raiski. ta lisas, et see info registreerib Elisa oma vastavas andmebaasis ning sel juhul kliendile soodsaid lahendusi rohkem ei pakuta.