Eile õhtul esitles tudengivormeli meeskond Formula Student Team Tallinn oma uue auto disaini. Tänu süsinikfiibri kasutamisele kaalub uus auto vaid 230 kg ning nelja elektrimootori jõul saab see 100 km/h kätte vaid kahe sekundiga.
Tudengid esitlesid 2016. aasta vormelit, mis kiirendab sajani vaid kahe sekundiga (1)
Tudengite vormeliprojekti algus ulatub kümne aasta taha ning selle ajaga on valminud kaheksa autot. Mida aeg edasi, seda kiiremaks ja tehniliselt keerulisemaks on masinad läinud. Meeskonna liikme Indrek Petjärve sõnul on 2016. aasta auto puhul märkimisväärsed kolm asja.
Esiteks väärib märkimist auto kere. See on tehtud kahest vaiguga kaetud süsinikkiu kihist, mille vahel on spetsiaalne vaht. Tuginedes eelmise aasta kere testimisel saadud andmetele tehti selle aasta kere õhem ja tänu sellele saavutati ka oluline kaalusääst.
Teiseks tuleb rääkida mootoritest. Elektrimootoreid on vormelil neli ehk üks iga ratta sees. 2016. aasta mudeli jaoks projekteeriti mootorite jaoks ka spetsiaalsed planetaarülekanded, tänu millele sai jälle kaalu arvelt kokku hoida.
Kolmandana toob Petjärv välja auto juhtimise. Nimelt suudab uus vormel aru saada, millisel rattal on rohkem pidamist ning millisel vähem. Selle info põhjal otsustab auto ise, millistele ratastele rohkem jõudu suunata.
Nii nagu mootorispordis ikka, on ka tudengivormeli puhul tegemist inseneride pideva arendustööga, et saavutada masina suuremat efektiivsust. Ühelt poolt on piiriks meeskonnaliikmete nutikus ja teiselt poolt võistlussarja ette antud reeglid. Mis aga esimest puudutab, siis saavad noored tänu TTÜ ja Tallinna Tehnikakõrgkooli koostööle kasutada mõlema kooli laboreid, tööriistu ja teadlaste õpetussõnu. Tänu koolide toele on meeskond saanud keerulisemaid detaile luua TTÜ 3D-metalliprinteri abil.
TTÜ mehaanikateaduskonna dekaani Tauno Otto sõnul näitab tudengivormel autotööstuse tulevikku. «Elektriajamid ratastes, komposiitmaterjalist kere ja 3D-prinditud detailide kasutamine annavad märku autoehituse tulevikutrendidest, mis tavatarbijani jõuavad kümne-kahekümne aasta pärast.»
Siiski ei piirdu tudengid vaid vormeli valmis ehitamisega, vaid võtavad ka omavahel mõõtu. Otto sõnul on Eesti meeskond jõudnud nii Euroopas kui Põhja-Ameerikas võisteldes stabiilselt poodiumikohtadele.
Sel aastal osaleb meeskond kolmel võistlusel. 14. kuni 17. juulini võisteldakse Suurbritannias Silverstone’i ringrajal ning lisaks on plaanis startida ka Ungaris ja Hispaanias.
Tudengivormelitele mõeldud sarjas võistleb üle 500 meeskonna ning võistlused toimuvad üle maailma. Võistlustel peab lisaks tavapärasele rajasõidule auto läbima mitmed ohutuskatsed ja meeskond kaitseb lahendusi kohtunike ees, keda peetakse autotööstuses ja mootorispordis tippinsenerideks.
Formula Student Team Tallinn on noorteorganisatsioon, mis igal aastal projekteerib ja ehitab valmis üheistmelise vormelauto prototüübi. Seeläbi pakutakse Eesti noortele tehnikatudengitele võimalus arendada ennast nii tootearenduses kui ka meeskonnatöös. Tudengivormeli meeskonna eesmärgiks on populariseerida tehnikateadusi ja arendada ettevõtlikke ning innovatiivseid noori insenere.
FS Team Tallinnal täitub peagi 10 tegutsemisaastat. Selle aja jooksul on valmis ehitatud 8 vormelautot, millest viimased kolm on elektrivormelid. Lisaks valmisehitatud vormelitele on meeskond suutnud tuua Eestisse ka mitmeid uusi tehnoloogiaid. Näiteks polnud varem Eestis valmistatud süsinikust keret ehk süsinikmonokokki.