Maanteeameti prognoosi kohaselt hakkab alates 2020. aastast Eestis puudu tulema teede- ja taristuobjektide ehitamiseks vajalikest maavaradest, mistõttu tõuseb märkimisväärselt ka tee-ehituse maksumus.
Maanteeamet hoiatab: tee-ehitusmaterjali nappus hakkab hindu tõstma
Maanteeameti peadirektori juhi asetäitja Kaupo Sirki sõnul on maavaradega varustatus järgmise viie aasta jooksul tagatud. Kuid alates 2020. aastast, mil alustatakse suurobjektide ehitusega nagu Tallinna-Tartu maantee Kose-Mäo lõik, Rail Baltic ja Tallinna ringtee, on maavaradega varustatuse tagamine raskendatud.
Viie aasta pärast hakkab varustuskindluses esinema regionaalseid probleeme, mistõttu võetakse tee-ehitusobjektidel kasutusele naaberregioonis paiknevad varud, mis veokauguste suurenemisel tõstavad märkimisväärselt tee-ehituse maksumust, märkis Sirk kirjas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.
Sirgi sõnul kujuneb olukord kriitiliseks Harjumaal ja Kesk-Eestis seoses Rail Balticu ja Kose–Mäo suurobjektide samaaegse ehitusega. Rail Balticuga seotud tee-ehituse maht on väga suur, hõlmates 80 uue silla ja viadukti ehitust koos pealesõitudega, 80 kilomeetrit kogujateid ja 200 kilomeetrit raudtee teenindusteed.
«Maa-ameti hallatava maavarade andmebaasi sisuline pool tugineb kahjuks jätkuvalt Nõukogude Liidu GOST-i parameetritel, kuigi EL õigussüsteemi ülevõtmise ja kohandamisega on kvalitatiivsete omaduste määratlused muutunud,» kirjutas Sirk. Vananenud parameetrite kasutamine raskendab kaevanduste varude kvaliteedi hindamist tee-ehituse nõuetest lähtuvalt.
«Kiirelt on vaja uuendada maavarade geoloogiliste uuringute määrus kuna kolm neljandikku ehituslubjakivist, ehitusliivast ja täitematerjalidest kulub riigimaanteedele ja Rail Balticu projektiga seotud taristuehituses,» märkis Sirk.