Aastatuhande vahetuseks täiskasvanuikka jõudnud põlvkond käitub börsil üldjoontes sarnaselt eelmiste generatsioonidega, kirjutab Marketwatch. Ühe erinevusega: noorte üks lemmik New Yorgi börsil on UWTI, nafta hinna tõusule panustav ja äkiliselt liikuv kunstlik väärtpaber, mida vanemad investorid ka pika kepiga ohutust kaugusest torkida ei taha.
Milleeniumipõlvkonna börsilemmik: äkiline naftavõlakiri
Marketwatch avaldas maaklerfirma TD Ameritrade statistika erainvestorite enimkaubeldud väärtpaberite kohta põlvkondade kaupa. Selgub, et nagu beebibuumi põlvkonnal (sündinud 1946-1964) ja generatsioonil X (sündinud 1965-1980), on milleeniumipõlvkonna (sündinud 1981-1997) lemmikaktsiad Apple, Amazon, Bank of America ja Walt Disney Company, aga ka Netflix, Facebook, Twitter, GoPro ja Tesla.
Üks suur erinevus aga vanemate põlvkondadega on milleeniuminoortel see, et enimkaubeldud väärtpaberite esikümnes on väga riskantne väärtpaber – VelocityShares 3x Long Crude Oil ETN, börsitähisega UWTI.
UWTI on börsil kaubeldav kunstlik väärtpaber, põhimõtteliselt võlakiri, mille liikumine järgib kolmekordse võimendusega Standard & Poors'i toornafta tulevikutehingute indeksit. Lihtsustatult, kui nafta tulevikutehingute hinnad tõusevad ja S&P indeks ka, peaks UWTI tõus olema kolmekordne. Aga ka vastupidi.
Kui toornafta hinna langus tuuseldas mullu enamikke börsil kaubeldavaid naftaga seotud väärtpabereid, siis UWTI-le pani see tõelise põõna. Väärtpaber kaupleb praegu 1,6 USA dollari juures, 96 protsenti madalamal oma mullusest tipust.
UWTI on üks neist väärtpabereist, mis on mõeldud professionaalsetele investoritele vastupidise positsiooni riski maandamiseks. Väärtpaber on kunstlik, mis tähendab, et tegelikku kattevara sel ei ole ja väärtpaberi autori ehk maaklerfirma VelocityShares pankroti puhul on investorite raha tuulde lennanud.
Seega võib riskialtis börsihuviline UWTI ja mõne teise sarnase väärtpaberi äkiliste liikumiste pealt märkimisväärselt teenida (loomulikult ka kaotada). Riskantset kuid kopsakat teenistust TD Ameritrade'i kauplemise juhi Nicole Sherrodi sõnul milleeniumipõlvkond jahibki, sest lühiajalised tehingud selle väärtpaberiga olid noorte investorite hulgas ülipopulaarsed.
«See on palju riskantsem kui üldine turg,» ütles ta. «Ma ei ütleks, et ohtlik, pigem palju riskantsem. Ja mida noorem inimene on, seda agressiivsem ta oma investeerimisstrateegias olla julgeb.»