Briti ajalehed vajavad uuestisünni valemit

Urho Meister
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ajalehed Londoni lehekioskis.
Ajalehed Londoni lehekioskis. Foto: John Stillwell / AP

Rahaliste raskustega juba harjunud Suurbritannia ajaleheäri jaoks oli aasta 2015 ränk: trükireklaami maht kukkus suisa 112 miljoni naela jagu, mis teeb poole sealse ajakirjanduse kasumist ning võrdub Timesi, Sunday Timesi ja Daily Telegraphi palgafondide summaga.

Isegi satelliitkanal Sky on liigutanud miljonite naelade jagu reklaamiraha trükimeediast veebiportaalidesse nagu Facebook, kirjutab Financial Times. «See on seismiline nihe trükimeediast eemale,» ütles Enders Analysise analüütik Douglas McCabe.

Alates aastast 2010 on reklaamiraha üleriigilistes ajalehtedes kuivanud kolmandiku jagu 880 miljonile naelale. Tumenenud on ka online väljavaated – digistrateegiatesse rebivad auke reklaamiblokeerijad, nutitelefonid ja uued sotsiaalmeediaplatformid.

Juba aastakümneid on ajalehtede tegevjuhid osutanud «digitaalsele pöördepunktile», millest alates online kasumid paberlehtede kahjumeid korvama hakkavad. Nüüd kasvavad tööstusharu ridades aga kahtlused, et kasumlik tulevik võib hoopistükkis tulemata jääda.

Vähemalt kaks lehte – Guardian ja Independent – on jonnakalt ja jätkuvalt miinuses. Turuliidrite Daily Telegraphi, The Suni ja Daily Maili kasumid on viimase kümnendiga kukkunud 40 protsenti.

Samal ajal seisavad ajalehed silmitsi ka selliste digitegijate konkurentsiga nagu BuzzFeed ja Quartz.

«Tööstusharul tuleb endale selgelt tunnistada, et ajalooline ajalehtede tootmise mudel on omadega õhtul,» ütles tänaseks väljasurnud tabloidi News of the World endine peatoimetaja David Montgomery. «Paljud ajalehetööstuses on eitusfaasis.»

Ülaltoodut lugedes tuleb arvestada, et Briti ajalehetööstus on väidetavalt üks haaravamaid ja konkurentsivõimelisemaid kogu maailmas. Paberlehti müüakse ligi 7 miljonit eksemplari päevas (kümne aasta eest 13 miljonit), kaks ajalehte on maailma populaarseimate veebiportaalide hulgas ning sageli näidatakse teed ka uuriva ajakirjanduse vallas – 2013. aastal avaldas Guardian Edward Snowdeni legendaarsed lekked ja aasta hiljem andis Sunday Times FIFA korruptsiooni paljastamisega tõuke Sepp Blatteri tagandamisele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles