Päevatoimetaja:
Sander Silm

Hea uudis internetiostudega hädasolevale tarbijale

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Maiken Mägi
Copy
Artikli foto
Foto: Panther Media/Scanpix

EL tarbijad saavad tänasest võimaluse esitada e-kauplejatega tekkinud kaebusi uue ODR-platvormi vahendusel, mille põhimõte on lihtsustada piiriüleste tehingute üle käivaid vaidlusi.

Möödunud aastal koges iga kolmas tarbija internetis ostlemisel probleeme. Neljandik neist ei esitanud kaebust ega seisnud oma õiguste eest peamiselt seetõttu, et pidas kaebuse esitamist liiga keerukaks ja ajamahukaks. ODR-platvorm (Online Dispute Resolution ehk veebipõhine kaebuste lahendamine) aitab säästa aega ning raha, mis võiks kaebuse lahendamisele kohtus kuluda.

ODR-platvormi näol on tegemist täiendava vahendiga, mis soodustaks EL siseturu tarbijate ja ettevõtjate vahelist kauplemist, võimaldades internetis tehtud ostudega seotud vaidlusi lahendada internetipõhiselt.

Platvorm ise ei ole kaebuste lahendamise keskkond, vaid selle kaudu saab elektrooniliselt edastada kliendi ja kaupleja vaidluse pädevale kohtuvälisele üksusele lahendamiseks.

«Tarbijal on võimalus minimaalse ajakuluga ning ilma eelteadmiste leida asutus, kes aitab vaidlust lahendada,» selgitas tarbijakaitseameti EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru. Ta lisas, et näiteks saab Eestis tegutseva veebipoe vastu esitatud ning lahendamata tarbijakaebuse ODR-platvormi abil suunata tarbijavaidluste komisjonile, mis on erapooletu kohtuväline vaidluste lahendamise organ.

Platvorm on kasutatav kõikides EL keeltes ning pakub ka võimalust küsida abi nõustajatelt. Eestis pakub abi ja nõustamisteenust platvormi kasutamisel tarbijakaitseameti osakond EL tarbija nõustamiskeskus.

E-kaubandusega tegelevate ettevõtjate jaoks on oluline teada, et ODR-iga seonduvat reguleerib Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr 524/2013, mis seab e-kauplejatele kohustuse teavitada tarbijaid võimalusest lahendada vaidlusi ODR-platvormi kaudu. Otselingi ODR-platvormile peab edaspidi avaldadama kõikide EL-is e-kaubandusega tegelevate kauplejate kodulehel.

Tagasi üles