Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Soome pitsareid ei andnud oodatud tulemusi (3)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
Pitsa
Pitsa Foto: Elmo Riig / Sakala

Ebaseaduslike pitsarestoranide väljaselgitamiseks algatatud Pizzagate'i kampaania ei ole andnud Soomes eeldatud tulemusi – seni ükski maksudest kõrvale hoidev ettevõte süüdistust saanud ei ole.

Neli kuud tagasi algatas Soome politsei Pizzagate'i kampaania, mille käigus palus inimestel teada anda vihjetest, mis võiksid viia maksudest kõrvale hoidvate ettevõte tuvastamisele – alustades ennekõike pitsarestoranidest, mis müüvad alla 6-euroseid pitsasid, vahendab Yle. Siiski ei ole õnnestunud politseil selle perioodi jooksul mitte ühtegi sellist maksudest kõrvalehoiduvat ettevõtjat tuvastada. Oma vastuolulise sisu tõttu on Soome politseioperatsioon ka palju rahvusvahelist kajastust saanud.

Soome politseiinspektori Tarmo Lamminaho jaoks jääb 12. oktoober 2015 veel pikaks meelde, kuna see oli päev, millal variamajanduse vastase sotsiaalmeediakampaaniaga tehti algust nii Facebookis, Twitteris, Instagramis kui Snapchatis. Kampaania esimesel päeval kutsusid fiktiivsed politseiuurijad Anne ja Jutta kodanikke saatma vihjeid pitsarestoranide kohta, kus nad on saanud alla 6-euroseid pitsasid.

Kaheks nädalaks planeeritud kampaania sai juba oma esimestel tundidel enneolematult palju tähelepanu, kuid mitte sellisel moel, nagu politsei oli eeldanud. Vihjete saatmise asemel olid inimesed algatusest üsna häiritud ja ärritatud, kuna tundsid, et politsei palub neil põhimõtteliselt oma naabrite järgi luurata.

Kuna enamus pitsakohtade omanikke Soomes on immigrandid, siis süüdistati Soome politseid ka rassismiilmingutes. Samuti nähti selle taga kohaliku restoranide ja majutusasutuste liidu lobitööd, sooviga süüa välja väikeettevõtjatest konkurendid. «Ma tahan rõhutada, et selle kampaania eesmärk ei olnud väikeettevõtjad turult välja süüa,» kinnitas Lamminaho oma hiljutises e-kirjas.

Rohelise erakonna poliitik Ville Niinistö märkis avalikkuses lausa, et miks siis keegi ei uuri McDonald'si tegevust, kellel on Soomes 72 restorani ning kelle keskkonnaalane tegevus jätab oluliselt soovida. Soome politsei algatus jõudis ka BBC-s ning teisteski välisväljaannetes laineid lüüa.

Nüüd neli kuud hiljem pärast kampaania algatamist uuris Yle, kui kaugele Soome politsei varimajanduse vastases võitluses jõudnud on ning kui palju odavate pitsakohtade vihjeid neile laekus. Lamminaho kinnitusel oli neid oma mitu tosinat, kuid mitte ükski neist ei viinud maksudest kõrvalehoidva ettevõtte tuvastamiseni.

Siiski ei ole sellega kogu Pizzagate'i kampaania soikunud, kuna politsei otsivad jätkuvalt võimalusi varimajanduse vastaseks võitluseks. Inspektor Lamminaho kinnitab, et kõik sellesisulised vihjed on jätkuvalt oodatud. «Loomulikult võtab politsei jätkuvalt uurimise alla kõik kahtlustäratavad ettevõtted, sealhulgas ka pitsarestoranid,» tähendas ta.

Kuigi nelja kuu jooksul ei ole ühtegi pitsarestorani maksudest kõrvalehoidumises süüdistatud, on mitmed neist siiski uurimise all. Küll aga ei leia enam fiktiivseid veebiuurijaid Annet ja Juttat Soome politsei veebilehelt ning viimane kampaaniaga seotud Twitteri sõnum pärineb möödunud aasta novembri keskpaigast.

Tagasi üles