Kas lühinumbrile helistades mobiilifirmad rikastuvad?

Kerli Kivistu
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Tarbijatoimetuse poole pöördus lugeja Kalle, kelle hinnangul lühinumbrile helistamise eest tavanumbrist oluliselt suurema teenustasu võtmine töötab vastu mugavusteenusele, mille eest võtab riik riigilõivu.

Lugeja väitis, et samuti võib tegemist olla alusetu rikastumisega mobiilifirmade poolt, kuivõrd lühinumbri kõnede ümbersuunamisega ei kaasne selliseid kulutusi, mida on vaja lisada kõne minutihinnale.

«Klient eeldab, et mobiililt helistades rakendub tavanumbrile helistamise tariif, mille suurus sõltub kliendi valitud telefonipaketist,» selgitas meesterahvas.

Ta sõnas, et näiteks perearsti nõuandetelefon on vajalik, ent kuna sagedamini helistatakse sellele mobiililt, oleks vajalik eksponeerida ka nõuandetelefoni pikka versiooni 630 4107, millele helistades kordades odavam on. «Minu enda telefonipaketi puhul maksab numbrile 630 4107 helistamine 1 sent minut, samas lühinumbrile helistades rakendub teenusnumbri hinnakiri, mis numbri 1220 puhul on 21 senti minut - seega vahe on 21-kordne,» lausus Kalle. 

Meesterahvas märkis, et hinnanguliselt maksavad abivajajad lühinumbrile 1220 helistades aastas umbes 100 000 eurot rohkem, kui pikale numbrile helistades. «Nimetatud raha ei laeku paraku ka Haigekassale, vaid selle omandavad mobiilifirmad ja minu hinnangul on tegemist seetõttu alusetu rikastumisega,» selgitas ta.

Ta tõi näite, et Haigekassa enda lühinumber on kodulehel korrektselt dubleeritud Haigekassa infotelefon +372 669 6630 või 16363, kusjuures on hoiatatud, et infotelefoni lühinumbrile helistades kehtib operaatori hinnakirjapõhine tariif.

Mobiilifirmade seisukoht

Telia kommunikatsioonijuht Raigo Neudorf sõnas, et kõneteenusnumber on oma olemuselt lisateenus, mis võimaldab teenuse osutajal pakkuda klientidele teenuseid telefoni teel ning määrata oma sisuteenusele eritariif.

«Telia veebilehel on kõnepakettide hinnastamise tingimustes juhitud tähelepanu ka sellele, et pakettide kuutasus sisalduvate kõnede mahu hulka ei arvestata kõnesid erihinnastusega võrkudesse ja kõneteenusnumbritele,» lausus ta.

Neudorf tõi näite, et Telia võrgus kehtib kõneteenusnumbrile helistamisel hinnakirjajärgne fikseeritud tasu ehk tavahind: -mobiiltelefonilt helistamisel 0,2278 eurot minut (koos km-ga; -tavatelefonilt helistamisel kõnealustustasu 0,0312 €/kord + 0,0222 €/minut (koos km-ga).

«Seega on üks võimalus kõneteenusnumbrile helistamisel oma kulusid kokku hoida, kui mobiiltelefoni asemel helistamiseks tavatelefoni kasutada,» soovitas ta.

Neudorfi sõnul lähtutakse erinevatele teenustele hinna määramisel kõigepealt just kuludest, mis teenusega osutamisega kaasnevad. «Need sisaldavad nii kulusid tehnoloogiale, personalile jne. Kuna kõneteenusnumbritega seotud tulud on sedavõrd marginaalsed, ei saa rikastumisest selles kontekstis kindlasti rääkida,» rõhutas ta.

Elisa Eesti AS suhtekorralduse spetsialist Marit Liik sõnas, et Elisa järgib lühinumbrite hinnastamisel kõiki Eestis kehtivaid seaduseid ja õigusnorme. «Lisan täpsustuseks, kuna lühinumbrite halduskulud on võrreldes tavanumbrite halduskuludega suuremad, on ka lühinumbrid kõrgemalt hinnastatud,» märkis ta. Liiki sõnul ei ole lühinumbrid kunagi olnud paketi komponendiks nii nagu pole olnud paketi komponendiks eritariifsed numbrid.

Tele2 tootedirektor Katrin Aron kommenteeris, et lühinumbritele helistamise tariifi määrab alati lühinumbri teenuse tellija. «Näiteks perearsti nõuandetelefoni 1220 ja infotelefoni 16363 on Haigekassa kui teenuse tellija ise soovinud mobiilioperaatorite juures avada standardhinnaga, mis on Tele2 puhul 0,23 eurot minut,» sõnas ta.

«Lühinumbrite näol on tegu mugavusteenustega, mille pakkumisega kaasnevad mobiilioperaatoritele väga mitmed kulud,» lausus Aron. Ta märkis, et suurim neist on kulu alusnumbri kasutamise eest, millele lisanduvad numbri avatuna hoidmise, arvelduse ja suunamisega seotud kulud, mida operaatorid peavad katma. Seega ei ole võimalik lühinumbriteenust pakkuda odavamalt kui kehtestatud hinnakiri.

«Kui Haigekassa soovib pakkuda kliendile nullhinnaga lühinumbriteenust, siis peaks Haigekassa selleks mobiilioperaatoritele soovi avaldama ja Soovi korral saab Haigekassa määrata lühinumbrite 1220 ja 16363 puhul minutihinnaks 0 eurot ja muuta selle need jaoks tasuta infoliinideks,» selgitas Aron. Tema sõnul katab sel juhul kulud edaspidi mitte helistaja, vaid Haigekassa. «Samuti on Haigekassal võimalus võtta kasutusele pikk lauatelefoninumber, millega ei kaane lühinumbritele omaseid eritariife,» kostis Aron.

Tagasi üles