Kas Eesti firma pääseb ka tegelikult ELi turule? Otsest ja kindlat vastust ei tule. Küll on aga ravimimüüja, Eesti ettevõtte Magnumi Soome turule pürgimise lugu piisavalt intrigeeriv, et sedasi küsida. Eesti ravimiturul on Magnum suur tegija ning on suutnud siin väga edukalt soomlastest konkurente üle trumbata.
Juhtkiri: erinevat kasvu elevantide vaidlus
Soome turule minek on aga nüüd takerdunud väidetavalt sealsete apteekide vastuseisu taha, aga võib-olla on tegu siiski konkurentide ninanipsuga, kellega ju Magnum Eestiski maid jagab. Magnumil oli juba olemas leping üleilmse tegevusulatusega ravimifirma Glaxo Smith Kline (GSK) toodete hulgimüügiks Soomes. Nüüd tahab aga GSK lepingust taganeda.
Magnumi väitel seetõttu, et Soome apteekrid on ähvardanud hakata GSK ravimeid vähem ostma, kui Magnum peaks saama lepingu. Kui tõesti nii on ja jääb, siis selgub ju, et Eesti ettevõttel ikkagi pole tegelikult võimalik pääseda Soome turule.
Sisuliselt oleks tegu protektsionismiga. Muidugi võime vastukaaluks küsida, kas näiteks samas valdkonnas on teiste ELi riikide ettevõtetel sisuliselt võimalik Eesti turule pääseda, või teeme meiegi teistele takistusi.
Euroopa Liidu majanduslikus vundamendis on neli põhivabadust: kaupade, isikute, teenuste ja kapitali vaba liikumine. Võime küsida, kas see on ideaal või tõsiasi. Vastus on üsna ilmselt, et tegu on ideaaliga, mille teel on küll ja küll mitmesuguseid takistusi.
Riikide reeglid pole kaugeltki kõigis asjades harmoniseeritud ning ammugi pole erinevate riikide turgudel ajalooliselt kujunenud olud ühetaolised. Pealegi on mõnes ärivaldkonnas ühetaolisust rohkem, teises vähem.
Põhimõtteliselt on aga eesmärk see, et nimetatud neli põhivabadust ühelt poolt suurendavad konkurentsi kõigis ELi liikmesriikides ning teiselt poolt tagavad kõigi liikmesriikide ettevõtetele võimaluse konkureerida teiste ELi riikide turgudel. Kokkuvõttes peaks see tooma meile tarbijatena paremad hinnad ning majanduses väärtuse loojate poolel osalejatena suurema tulu.
Ideaal pole aga veel tegelikkus, osutab meile teiste sarnaste hulgas Magnumi näide. Soome ravimituru aastane müügimaht on kaks miljardit eurot. Magnum lootis sellest haarata kolmandiku. Lihtsalt suurusjärkude mõistmiseks võib öelda, et Glaxo Smith Kline’i eelmise aasta käive oli Eesti kroonidesse ümberarvutatult umbkaudu pool triljonit ja kasum sada miljardit (eurodes vastavalt 32 ja 6 miljardit). Ses loos vaidlevad erinevat kasvu elevandid.