Eesti ühe tuntumat start-up kaubamärki Signwise kasutav ettevõte Cross Borders Trust Service ei ole pankrotis ja pankrotimenetlus on lõpetatud, kinnitas intervjuus Postimehele ettevõtte omanikfirma SignWise Corporation Limited üks osanikke Ott Sarv.
Pankrotiohus olnud SignWise: oleme kindlal pinnal
Millised on need Eesti ja muu maailma ettevõtted, kes seisavad hetkel kaubamärgi Signwise taga, selle teenuseid edasi arendavad, seda esindavad? Kui palju on töötajaid hetkel?
SignWise’i tootearenduse ja müügi südameks on Ühendkuningriigi ettevõte SignWise Corporation Limited. Koos antud ettevõttega tegutsevad ja on tegutsenud erinevad partnerid ja tütarettevõtted mida on samuti ekslikult SignWise järgi nimetatud ja seda just ajakirjanduse poolt.
SignWise kaubamärgi kasutamise luba on ka meie kõikidel partneritel ja reeglina seoses SignWise’i toodete müügi ja turundamisega. Kaubamärgi kasutamise õigusi jagab samuti SignWise Corporation Limited, kus pannakse paika ka ettevõtte pikaajalised strateegiad ja eesmärgid. Enamus neist õnneks reeglina täituvad.
Nii näiteks oleme grupi tasemel otsustanud, et 2016-2017 aastal keskendume olemasoleva toote müügile läbi partnerite ja enda meeskonda ei kasvata. Seetõttu võibki öelda, et meie igapäevane tuumikmeeskond koosneb viiest inimesest.
Kas SignWise on veel eestlaste kaubamärk või saame seda nimetada vaid Eesti päritolu ettevõtmiseks?
SignWise toodete juured on kindlasti Eestis. Seitse aastat tagasi hakkas see idee idanema ja tänaseks on meil olemas korralik tooteportfell SignWise kaubamärgi all mida meie partnerid ja kliendid hindavad. Idee sai alguse nägemusest, et piiriülene asjaajamine peaks olema lihtsam ja e-teenused peaksid olema kõigile avatud. Kui alguses keskendusime eratarbijale, siis tänasel päeval on põhifookuses peamiselt ainult suurettevõtete teenindamine.
Kes on teie suurimad investeerijad?
Meil on suurinvestoriga tagasilööke olnud. Vale valik ja lõpututele lubadustele lootmine oleks meie Eestis tegutsevad operatsioonid möödunud aastal sisuliselt lõpetanud. Üks ajaleht on seda teemat püüdnud ka kajastada, aga pole tegelikult toimuvast aru saanud või tahtnud aru saada. Tänu meie headele partneritele ja teistele investoritele, kes meid nõu ja jõuga aitasid, oleme siiski kindlal pinnal.
Kas EAS-i toetustega - kokku 300 000 eurot - on asjad korras?
Kui te peate silmas Norrra Green ICT rahastust mida vahendas EAS, siis see ei ole ei Eesti ega ka Euroopa Liidu maksumaksja raha vaid Norra päritolu. Eraldatud tootearendus toetus oli mõeldud sihtotstarbeliselt tootearenduseks, teatud tööde tegemiseks, ning need tööd said plaanipäraselt ning sihtotstarbeliselt kasutatud.
Ajakirjanduses on ligi aasta esinenud Signwise pea alati koos mõistega «pankrot»….
No nii hull see asi ka pole olnud. Oli üks lahkunud töötajatest rääkinud lugu möödunud suvel ning paar SignWise Corporation Limited tütarfirmat puudutavat kajastust aasta lõpus. Kes on soovinud aru saada, on teadnud kogu aeg, et SignWise kaubamärgi all osutab teenuseid SignWise Corporation Limited ning meie teenused ja ettevõtte toimimine rahvusvahelisel tasemel ei ole olnud kunagi ohus.
Samas oli SignWise Corporation Limited Eestis registreeritud tütarfirmal Cross Borders Trust Services OÜ vale investorivaliku tõttu raskusi, kuid ka kuuldused selle tütarfirma pankrotist olid ennatlikud.
Sellised segadused meedias muidugi kellegi elu lihtsamaks ei tee. Samas on rõõm, et vaatamata ülikeerulisele olukorrale on Tiit Anmann suutnud Cross Borders Trust Services OÜ-d jalgadel hoida ja omab väga selget visiooni tuleviku osas. Oleme teda ka grupi tasandil maksimaalselt toetanud, et tal oleks võimalik enda visiooni ka praktikas realiseerida.
Mis selle aasta jooksul tegelikult ettevõtete majandusliku seisuga toimunud on ja kuidas kirjeldate hetkeisu ning seda, mis edasi saab?
Oluline on mõista, et SignWise toodetega seotud tegevused on liigendatud erinevate ettevõtete vahel, mille emafirma on SignWise Corporation Limited. Cross Borders Trust Services OÜ on olnud isemajandav äriline üksus Eestis, mis nagu eelnevalt juba mainisin, sattus väga vale investori valiku tõttu raskesse majanduslikku olukorda. Lisaks on eraldi ettevõtetes tegeletud SignWise’i kui toote arendusega ning rahvusvahelise müügiga. Mõnes edukamalt kui teises. Munade mitte ühes korvis hoidmine ongi lubanud riskantses start-up valdkonnas meil igas olukorras hakkama saada ja oma ideed elus hoida.
Kui palju on teil veel võlgu?
Cross Borders Trust Services OÜ suurim võlausaldaja on SignWise Corporation Limited ise. Nii et see on nö perekonna siseasi. Aga idufirmade maailmas ei ole oluline mitte võlgade suurus ja tänane tulu. Pingutatakse ikkagi tulevikuväärtuse ja selle nimel, et investeeritud vahendite abil luua kasutuskõlblik toode, mida inimesed reaalselt kasutavad. SignWise nimeliste toodete kasutajaid on Eestis küll vähe - veidi üle 40 000 unikaalse kasutaja aastas - kuid Eesti on ainult üks ja väike turg! Kõigi turgude peale kokku ületab SignWise’i kasutajate arv selle aasta lõpuks loodetavasti kahe miljoni piiri.
Kuhu Signwise teenus tänaseks jõudnud on, mida sellega õiguspoolest teha saab?
SignWise kaubamärgiga tooteperekonnas on mõeldud kahele peamisele kasutajagrupile. Esiteks üksikisikud, väikse ja keskmise suurusega ettevõtted, keda me teenindame SignWise’i portaalis portal.signwise.org . See on «Dropboxi» sarnane elektrooniliste dokumente hoidmise ja allkirjastamise portaal, mille abil saab jagada dokumentide ligipääsu ka teistele osapooltele ja korjata dokumentidele turvaliselt allkirju välistelt osapooltelt.
Teise olulise sihtrühmana oleme keskendunud suurtele äriklientidele, kes soovivad enda äriprotsesse automatiseerida ja viia need täielikult üle digitaalseks nii sisemistes kui ka kliendi teenindusega seotud süsteemides. Nende jaoks lõime teenuse SignWise Services signwise.org
Lihtsustatult aitame luua klientide infost neile lepingud, kogume turvaliselt vajalikud allkirjad, salvestame need kliendi infosüsteemidesse ja võimaldame nende kasutajatel turvaliselt end identida ja autentida erinevatesse e-teenustesse. Hetkel on teenust võimalik kasutada enama kui 15 riigi elektroonilise identiteediga. Lisandväärtusena pakume paljudele enda partneritele Eestis tuntud mobiil-ID tehnoloogiat ja Cloud-ID teenust, mis ei eelda, et kasutajatel peaks olema spetsiaalne SIM-kaart või füüsiline kaart selleks, et veebis oleks võimalik ennast autentida ja allkirjastada dokumente.
Mis toimub üldse piiriüleste dokumentide allkirjastamise valdkonnas hetkel? EL peaks juba sel suvel üle minema teatud standarditele, mida kõigi liikmesriikide ametiasutused ja ettevõtted peaksid aktsepteerima - kas SignWise on selles paadis?
Kahjuks ei ole pilt nii roosiline. Näiteks Eesti riik pole suutnud veel vajalike õigusakte vastu võtta. Oleme antud õigusaktide töödokumente riigilt korduvalt küsinud, kuid neid ei ole meile kahjuks seni veel edastatud. See oli ka üks põhjuseid, miks olime sunnitud teenuse osutamise Cross Borders Trust Service käest üle emafirmasse viima, sest puudub kindlus tuleviku osas. Küll aga saame juba tänasel päeval kinnitada, et SignWise kaubamärgi all pakutavaid teenuseid osutatakse lähtudes kõikidest kehtivatest ja peatselt jõustuvatele Euroopa komisjoni poolt kehtestatud nõuetest.
Mis aga puudutab elektroonilist allkirjastamist ja selle juures kasutatavaid standardeid, siis maailmas e-allkirjastatakse reeglina PDF dokumente ning ümbrikformaatide (ddoc ja bdoc) kasutamine ei ole teistes riikides aktsepteeritud või toetatud. Põhjuseid on selle juures mitmeid. Peamine on see, et enamik kasutajaid ei ole valmis enda arvutisse paigaldama Eesti riigi poolt toodetud tarkvara, mida läheb vaja võibolla ainult üheks juhtumiks. Lisaks ei ole nad sellest midagi varem kuulnud ja võimalik, et nende organisatsiooni sisereeglid välistavad lihtsalt võõra tarkvara paigaldamise.
Küll on aga näiteks reeglina Adobe PDF-i lugeja arvutites alati olemas ning sellega saab ka allkirja olemasolu ja selle kehtivuse tuvastada. Muideks, praegu just hangib Eesti riik uusi ID kaarte. Mingil põhjusel tehakse seda suure saladuskatte all, kuid eks Eesti riigi ja turu avatusega antud valdkonnas ole meil alati olnud keerulised lood.
Kui hästi on läinud teie hinnangul meie peamisel tegijal AS-il Sertifitseerimiskeskus väljasool Eesti piire, kui levinud või kasutatavad on nende teenused?
Sertifitseerimiskeskus, olles Swedbank AS, SEB Eesti AS ja Eesti Telekom AS tütarettevõte, on enda positsiooni sertifitseerimisteenuse pakkujana tugevalt kinnitanud Eestis ja Leedus. Selles valdkonnas me ei näe neid konkurentidena, sest meie toodete ja teenuste hulgas ei ole ID-kaartidele sertifikaatide väljastamine ja nende elutsükli haldamine.
Nende teine ambitsioon on mobiil-ID ja sellele sarnaste teiste tehnoloogiate arendamine ja müük. Selles osas me kindlasti konkureerime nendega, sest pakume enda klientidele lisaks SignWise Services ja SignWise Portaali nimelise teenuse ka Bluefish poolt loodud mobiil-ID tehnoloogiat, mis sisuliselt ongi Eestis kasutusel olev mobiil-ID.
Õnneks või kahjuks ei vaata Sertifitseerimiskeskus AS suuremate turgude poole ja sellest tulenevalt on nende lahendused Eesti ja Leedu kesksed ja ei ole sisuliselt kasutatavad väljaspool Eestit ja Leedut.
Lisaks on veel olemas globaalsed digiallkirjastamise lahendused, kasvõi Adobe - mida nendest arvata?
See on põnev teema. Me näeme lähimatel aastatel selles vallas suuri muutusi tulemas ja neid veavad maailma suurimad. Konkureerivad teenused, eResidendi programm ja SignWise peavad antud olukorraga kohanema ja omavahel lõpuks ka turu ära jagama. Peamine mõttemaailma muutus, mis on tekkimas tuleneb aga arusaamisest, et sinu identiteet peab olema välja antud usaldusväärse isiku poolt ja see peab olema kasutatav ka välistes lahendustes.
SignWise’i keskkonnas lubame kasutajatel allkirjastada ainult non-repudation (isik ei saa hiljem väita, et see ei olnud tema) tasemel elektrooniliste identiteetidega. Igaljuhul ootame järgnevaid aastaid suure põnevusega!