Concorde’i kohtuasi saab täna lahenduse

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Air France´ile kuulunud Concorde.
Air France´ile kuulunud Concorde. Foto: AFP / Scanpix

Prantsuse kohus teeb täna teatavaks oma otsuse 10 aastat tagasi alla kukkunud ja 113 inimese huku põhjustanud Air France’i Concorde’i kohtuasjas.

Tegemist on ajaloolise õnnetusega, mis leidis aset 25. juulil 2000 ja tegi ühtlasi kiire lõpu ülehelikiirusega kommertslendudele.

Tahtmatu tapmise süüdistus ootab kahte Continental Airlinesi (mis on nüüd osa laienenud United-Continental Holdingsist) töötajat, kahte Prantsuse lennundusametnikku ja meest, keda tuntakse kui «Concorde'i isa».

Kõik ülalmainitud eitavad oma vastutust.

Air France'i reisilennuk kukkus alla varsti pärast õhkutõusmist Pariisi Charles de Gaulle-Roissy lennuväljalt ning sööstis hotellihoonesse, tappes kõik 100 pardal viibinud reisijat, meeskonnaliikmed ja neli hotellis viibinud inimest.

Enamik reisijatest olid Saksa kodanikud.

Õnnetuse uurimisel on tuvastatud, et Concorde tabas just enne hoovõturajalt õhtutõusu rattaga titaaniriba, mis oli sinna mõned minutid varem pudenenud Continental DC-10 reaktiivlennukilt.

Riba purustas ühe rehvidest ning tekkinud killud lõid augu lennuki vasakus tiivas paiknenud kütusepaaki, mis süttis põlema ja viis lennuki kontrolli alt välja.

81-aastast Henri Perrier’d, kes juhtis Concorde’i programmi aastail 1978-1994, süüdistatakse selles, et ta ignoreeris korduvaid hoiatusi kütusepaakide nõrkuse kohta – pärast tervet rida vahejuhtumeid lõhkenud rehvidega.

Air France maksis hukkunute lähedastele miljonite ulatuses hüvitisi ning on esitanud Continentali vastu tsiviilhagi, süüdistades viimast hooletuses. See hagi on aga peatatud, ootamaks ära tänast kriminaalkohtu otsust.

Kriminaalprokurörid on väitnud, et USA lennufirma ei järginud pärast titaanliistaku paigaldamist korrakohaseid hooldusmeetmeid, ning on nõudnud Continentalilt 275 000 dollarit trahvi. Lisaks on peatatud ka viiest süüdistatud isikust kolme vanglakaristused.

Continental kinnitab jätkuvalt, et on süütu, ning on väitnud, et Concorde’i telik põles juba umbes 700 meetrit enne titaaniribast ülesõitmist. Sellise versiooni on aga hüljanud nii tsiviil- kui kohtu-uurijad.

Pärast õnnetust peatati Concorde’i lennud 16 kuuks, jätkati alles pärast kütusepaakide põhjalikku ümberehitust. Air France ja British Airways – ainukesed ülehelikiirusega lennuki kasutajad – panid mudeli 2003. aastal lõplikult kõrvale.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles