Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

VWle maksis liidrikoha Hiina, mitte diisliskandaal

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Õepa
Copy
Müügiootel Volkswagenid Hiinas Changchuni linnas parkimisplatsil.
Müügiootel Volkswagenid Hiinas Changchuni linnas parkimisplatsil. Foto: Sheng Li / Reuters

Volkswagen ei suutnud mullu hoida oma tunamullu kättevõidetud kohta maailma suurima autotootjana. Nagu Forbes kirjutab, ei ole kaotuse taga mitte diisliskandaal, vaid Hiina turu vale hindamine.

Diisliskandaal, mis domineeris aasta teisel poolel pealkirjades, ei mõjutanud eriti automüüki; ükski skandaal ühegi autotootjaga General Motorsist Toyota ja Volkswagenini pole tegelikult müüki märkimisväärselt mõjutanud, kirjutab Forbes, lisades otsekohese tsitaadi ühelt VW tippjuhilt: «Õnneks ei huvitu tarbijate enamik kuraditki neist skandaalidest.»

VW koduturul Saksamaal on uute diisel- ja bensiinimootoriga Volkswagenite müük sama suhtega mis enne: 50 protsenti bensiiniautosid, 48 protsenti diisleid, kaks protsenti muid. VW müük Saksamaal kasvas mullu küll vähem kui keskmine, kuid mitte märkimisväärselt vähem. Heitmeskandaal pole innustanud uue auto ostjaid kütuseliiki või veel enam, marki vahetama.

Eelmise aasta alguses ennustati, et Toyota kaotab Hiina autoturul lõplikult oma maailma suurima autotootja tiitli. Aasta lõpus selgus aga, et juhtus vastupidine: hoopis VW kaotas Hiinas oma vaevaga kättevõideldud keisrikrooni.

Volkswageni kogu grupi automüük kahanes mullu aastaga 206 000 auto võrra, millest pea kaks kolmandikku, ehk 127 000 jäi müümata Hiinas. Hiina on suurim VW grupi turg, Hiinas ostetakse rohkem Volkswageneid kui kogu Lääne-Euroopas. Kui Hiina külmetab ja saab palaviku, saab VW kopsupõletiku, toob Forbes võrdluse. Hiina majandus küll komistas ja koperdas möödunud aastal, kuid ei saanud isegi palavikku, vaid pigem aevastas paar korda. Automüük Hiinas kasvas 4,7 protsenti võrreldes varasema aastaga. Aga VW müük kasvaval turul vähenes.

Kui VW grupil oleks õnnestunud kas või müüa samapalju autosid Hiinas kui aasta varem, oleks ta säilitanud oma tiitli. Aga see tal ei õnnestunud, enamgi veel: VW kaotas ka oma Hiina suurima automüüja tiitli ja seda General Motorsile.

Diisliskandaal ei mõjutanud eriti automüüki, nagu eelpool öeldud ning eriti vähe on sel mõju müügile Hiinas, mis on traditsiooniline bensiinimootoritega autode turg. VW kaotas Hiinas, sest jäi rooli taha magama, tõdes Forbes. Nimelt kasvas Hiinas mullu plahvatuslikult, poole võrra linnamaasturite müük ning see segment moodustab nüüd uute autode müügist terve kolmandiku. Hiinlaste janu uute linnamaasturite järele ületab isegi ameeriklaste kastikanälga.

Linnamaasturid on aga segment, kus VW on Hiina turul alaesindatud. Ja see tõik ei ole ettevõttele üllatus: Forbesi allikate sõnul juhtis varasem nõukogu esimees Ferdinand Piëch sellele Hiina turu arengu eripärale varasema tegevjuhi Martin Winterkorni tähelepanu juba aastaid tagasi. Probleemiga tegelemise asemel keskendusid mehed aga omavahelisele võitlemisele. Nüüd on mõlemad oma positsioonid kaotanud, aga kaotatud on ka Hiina turg.

Tagasi üles