Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Poe liigne uudishimu vihastas ostjat

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Mõistlik inimene oma isikuandmeid laiali ei jaga.
Mõistlik inimene oma isikuandmeid laiali ei jaga. Foto: SCANPIX

Veebipoest HeaHind kõrvaklappe osta tahtnud mees oli jahmunud, kui pood nõudis temalt liiga isiklikke andmeid. Ametnike kinnitusel oli kõik korrektne.

«Tahtsin minagi endale uusi kõrvaklappe osta ja leidsin parima pakkumise veebipoest Heahind,» rääkis tarbijatoimetusse helistanud Olavi. Soodne tehing jäi siiski pooleli, sest pood nõudis temalt isikukoodi. «See käib ju delikaatsete isikuandmete alla. Mõelge ise, kui palju on võimalik tänapäeval kurja teha, kui tead võõrast isikukoodi. Ega keegi tänapäeval pilti ei vaata, aitab isikukoodist ja kõik,» oli ta pahane.

Andmekaitse inspektsiooni pressiesindaja Margit Liivoja sõnul ei ole isikukoodi näol tegemist tundliku infoga, nagu sageli ekslikult arvatakse. «Isikukoodid on tavalised, mitte delikaatsed isikuandmed ja nende kasutamisele ei seata rohkem piiranguid kui näiteks inimese nime või sünniaja kasutamisele,» kinnitas ta.

Isikuandmete kaitse seaduse kohaselt kehtib igasuguste isikuandmete töötlemisel eesmärgikohasuse põhimõte. «Kui e-pood suudab põhjendada, miks tal klientide isikukoodi vaja on, siis ei ole isikukoodi küsimises mingit vastuolu seadusega,» ütles ametnik. Ostjatel, kes on mures isikukoodi küsimise pärast, soovitas ta eelkõige kaupluselt järele uurida, milleks kauplusel isikukoodi vaja on ja kuidas tagab kauplus klientide isikuandmete hoidmise turvalisuse, sh selle, et andmed ei satuks kolmandate isikute kätte.

«On võimalik, et isikukoodi küsitakse ostja käest algselt profiili loomisel seetõttu, et edaspidine kliendi autentimine ostude sooritamisel hakkab toimuma ID-kaardi abil ja siis on kauplusel lihtne tuvastada, milline klient ostukeskkonda sisenes,»  selgitas Liivoja.

Isikuandmete töötlemisel kehtivad kõikidele ühetaolised isikuandmete kaitse seadusest tulenevad nõuded ja ametniku sõnul ei  ole vahet, millise profiiliga ettevõte neid töötleb. «Karmimad nõuded kehtivad neile, kes töötlevad delikaatseid isikuandmeid, näiteks kõik tervishoiuteenuse osutajad,» sõnas ta.

Andmekaitse Inspektsioon tegi möödunud aasta teisel poolel Eesti suuremate e-poodide seire, et teada saada, kuidas e-poed isikuandmeid töötlevad. «Seire tulemused olid rahuldavad, mis tähendab, et suuri rikkumisi ei esinenud,» ütles ametnik.

Postimees võttis ühendust veebipoega ja soovis teada, miks on neil vaja inimese isikukoodi. Poest soovitati pöörduda õigusbüroo Femida poole, kes korduvatele päringutele ei vastanud.

Tagasi üles