Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti stjuardessid ootavad taas kannatamatusega esimest lendu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Uue rahvusliku lennufirma eesti stjuardessid olid juba täna hommikul valmis esimese lennu teenindamiseks, kui selgus, et vajamineva dokumentatsiooni  korda ajamine võtab veel aega.

«Me pidime minema tegelikult täna hommikul, aga jäi ära,» rääkis lähipäevadel uue rahvusliku lennufirma stjuardessina tööd alustav Anneli Pagar (47), kellel on lennustaaži kokku 20 aastat, millest suurema osa omandas ta Estonian Airi juures. «No ehk läheme homme hommikul,» lausus ta.

Nordic Aviationi esimene lennuk on reisijate teenindamiseks valmis. Foto: Liis Treimann
Nordic Aviationi esimene lennuk on reisijate teenindamiseks valmis. Foto: Liis Treimann Foto: LIIS TREIMANN/PM/SCANPIX BALTICS

Nimelt lootis Estonian Airi mantlipärija Nordic Aviation juba täna, napilt kaks kuud pärast tegutsema asumist alustada reisijate teenindamist oma esimese lennuki ning eestikeelse personaliga, kui selgus, et vajamineva dokumentatsiooni kordaajamine Sloveenia ja Eesti lennuametite vahel võtab veel aega. Siiski loodavad lennufirma esindajad, et see saab lähipäevil ikkagi teoks, kõige optimistlikuma plaani kohaselt ehk juba homme.

Eesti keelt kõnelevad stjuardessid ka BMI lendudele

«Lennud toimuvad endiselt vastavalt Adria Airwaysi reeglitele, sest me oleme töötanud nende operatsioonisüsteemi peal,» selgitas Nordic Aviation Groupi juhatuse liige Erik Sakkov. Kuigi nii eesti pardaohvitserid kui teenindajad on läbinud tänaseks kõik Adria Airwaysi koolitused ning omandanud selle käigus lennufirma reeglid, siis esimese nelja eestikeelse lennu puhul on alati ka üks sloveen kaasas. Alles pärast seda saavad nad iseseisvalt tööle hakata. «Kõik on ohutuse huvides,» märkis Sakkov.

Adria Airwaysi üleminekukoolituse on läbinud 39 eesti sjuardessi, kellest suurem osa on endised Estonian Airi töötajad. Uus lennuk koos eestikeelse pardapersonaliga hakkab valdavalt teenindama Tallinna-Amsterdami liini, kuid suure tõenäosusega avaneb võimalus selleks ka Tallinna-Kiievi ja Tallinna-Stockholmi liinidel lendajatele. «Lennuki koht on õhus ja tavalise opereerimise tingimustes ta ongi maa peal ainult 40 minutit,» sõnas Nordic Aviationi juhatuse liige.

Küll aga ütles Sakkov, et Nordic Aviationi uued lennukid ei ole ainukesed, mis eestikeelse pardapersonaliga varustatakse. «Me kavatseme panna eestikeelsed stjuardessid ka BMI (BMI Regional – toim) lendudele, sest BMI on meie jaoks suve lõpuni siin,» rääkis ta, viidates sellele, et nii saab Nordic Aviation nii kvaliteeti kui suhtlust inimestega paremini kontrollida. Lisaks sellele esimesele oma lennukile, millega lennufirma lähipäevil tegevust alustab, peaks aasta jooksul lisanduma veel neli või viis oma lennukit.

Erinevused Estonian Airi ja Adria Airwaysi protseduuride vahel nüanssides

Hoolimata pikast staažist tunnistas stjuardess Anneli Pagar, et kerge lennu-eelne ärevus on siiski sees. «Natuke ikka on, sest instruktorid on võõrad ja kõik on hoopis teistmoodi – no midagi hullu ei ole,» sõnas ta. «Lubade mõttes meie ei ole veel aga valmis,» lisas tema kolleeg Merili Markson (35), kelle lennustaaž piirdub 11 aastaga, mis ta samuti töötas Estonian Airi juures. Sellega viitas ta samuti neile neljale lennule, mis nad peavad koos sloveenidega tegema.

Endised Estonian Airi stjuardessid Anneli Pagar ja Merili Markson ootavad, et saaksid nüüd Nordic Aviationi lendudel taas eesti keeles reisijaid teenindada. Foto:
Endised Estonian Airi stjuardessid Anneli Pagar ja Merili Markson ootavad, et saaksid nüüd Nordic Aviationi lendudel taas eesti keeles reisijaid teenindada. Foto: Foto: Liis Treimann

Küsimusele, kui palju Estonian Airi ja Adria Airwaysi protseduurid erinevad, on stjuardesside sõnul raske vastata. «Tegelikult on niimoodi, et selle lennuki kohta on kõigepealt soovituslikud protseduurid – mida annab valmistajatehas kaasa –, sellele lisanduvad Euroopa Liidu nõuded ning siis teeb iga firma veel endale oma protseduurid, mis on kooskõlastatud lennuametitega ja võivad erineda,» kirjeldas Markson. Ta lisas, et see ongi koht, kus näiteks varasemalt Estonian Airil kehtinud protseduurid erinevad mõnevõrra Adria Airwaysi omadest.

Näitena tõi sjuardess ühest konkreetset varuväljapääsu uksest reisijate päästmise. «Kui sa järgid endist Estonian Airi protseduuri, siis sa seisad näiteks mõni rida tagapool, kui seisab Adria inimene – see on see vahe,» kirjeldas ta. Just see nüansside erinevus on tema sõnul oluline selleks, et meeskond saaks üheselt ülesannetest aru ning peamine põhjus, miks 39 väljavalitud eesti stjuardessi pidid hoolimata oma varasemast töökogemusest eelmise aasta lõpus Adria Airwaysi personalikoolituse läbi tegema.

Kuna aga endised Estonian Airi stjuardessid olid harjunud sellega, et pidid iga-aastaselt inglise keeles atesteerimise läbi tegema ja ohukoolitustel osalema, siis Adria Airwaysi koolitust nad kontimurdvaks ei pidanud. Ka ei erine nende sõnul ka uue lennufirma töötingimused oluliselt varasematest Estonian Airi töötingimustest. «Lennuk on sama, ärgata tuleb ikkagi samal ajal ja lennuk läheb ka samal ajal,» märkis Markson.

Rahvuselementidega vormirõivad

Ka on Nordic Aviationi eesti stjuardessidele ette nähtud rahvuselementidega Mosaici kostüüm, mis koosneb kleidist, pintsakust, mantlist, tavalisest ning talvisest sallist. Sallid ning kleiti kaunistavad elemendid põhinevat erinevate piirkondade rahvusmustritel.  «Need on erinevate kihelkondade omad – minul on Rapla muster ja Merilil on Viru-Nigula,» rääkis Anneli Pagar, lisades, et teistel sjuardessil võib see veel mõne versiooni võrra erineda.

Selline näeb välja Nordic Aviationi eesti stjuardesside vastne vormirõivas. Foto: Liis Treimann
Selline näeb välja Nordic Aviationi eesti stjuardesside vastne vormirõivas. Foto: Liis Treimann Foto: Liis Treimann

Selle üle, et naised pärast paari kuud taas lendama saavad hakata ning eestikeelne pardateenindus nüüdsest ka Nordic Aviationi lendudel on, tunnevad nad väga suurt heameelt. «See on ainuvõimalik, sest tegelikult on päris uhke tunne, kui sinna suurte Condorite ja Lufthansade vahele tuleb selline väike Eesti värvides lennuk, mis on nagu väike Eesti saatkond,» märkis Merili Markson.

Tagasi üles