Transferwise’i (TW) tellitud üleilmse uuringu kohaselt on valdav osa inimestest valmis kaaluma tehnoloogiaettevõtte pakutavaid alternatiive pankade pakutavatele teenustele; pankade kommentaaridest selgub, et see ei ole nende jaoks mingisugune üllatus.
Enamik inimestest on valmis vahetama panga mõne tehnoloogiaettevõtte vastu
Täpsemalt ütles 73 protsenti küsitletutest, et nad on valmis kaaluma tehnoloogiaettevõtte teenust täna pangas pakutava teenuse asemel. Tehnoloogiaettevõtted on selles kontekstis nii TW-taolised fintech-ettevõtted kui näiteks Facebook, Google, kelle teenused ei ole ainult finantsile keskendunud.
YouGov’i tehtud uuring hõlmas kokku enam kui 9000 inimest riikidest üle maailma, kusjuures põhirõhk oli USA, Suurbritannia, Prantsusmaa, Saksamaa ja Austraalia peal.
Üsna arusaadavalt vastas 68 protsenti inimestest, et pole tänaseni kasutanud tehnoloogiaettevõtte teenust finantsteenuse asemel. Ainult iga viies inimene näeb, et kümne aasta pärast kasutab ta tehnoloogiaettevõtteid kõigi finantsteenuste jaoks krediitkaartidest kodulaenuni.
Samas 48 protsenti inimestest näeb, et viie aasta pärast kasutavad nad tehnoloogiaettevõtte teenust vähemalt ühe tüüpiliselt pangas pakutava teenuse asemel ning 32 protsenti usub, et nad kasutavad tehnoloogiaettevõtteid rohkem kui 50 protsendi oma finantsteenuste vajaduste rahuldamiseks.
Peamised põhjused, mis paneksid inimesi otsustama tehnoloogiaettevõtete kasuks, on 34 protsendi puhul vastanuist pangaga võrreldes turvalisem teenus, parem hind (29 protsenti, mugavam teenus (26), kiirem teenus (18) ja parem klienditeenindus (18).
Swedbank: me ei jää edule istuma
Eestis tegutseva suurima panga Swedbanki esindaja Mart Siilivask ütles uuringutulemusi kommenteerides, et need tulemused on igati ootuspärased - fakt on see, et finantstehnoloogia areneb ja pakub üha suuremat konkurentsi traditsioonilisele pangandusele.
«Kuid täna näeme me pigem, et üks asi on hüpoteetiline valmisolek ja teine tegelik. Ehk siis - nii nagu igas teiseski valdkonnas, on inimesed üsna avatud uutele lahendustele ja tehnoloogiatele, aga kohe ei hüpata vahetama teenust või toodet. Eriti valdkonnas, mis puudutab iga inimese jaoks olulist - tema rahaasju,» ütles Siilivask.
Keskmine klient usaldab Siilivaski sõnul täna oma raha ikka traditsioonilise panga kätte ning ilmselt soov oma raha kaitsta säilib ka tulevikus.
«Suurpangad on tugevalt kapitaliseeritud ning usaldusväärsed – lisaks kaitseb klienti tagatisfond, mis lihtsustatult öeldes tähendab seda, et igasse Eesti panka paigutatud hoius kuni 100 000 euro väärtuses on riigi poolt tagatud,» märkis Siilivask.
«Mis puutub nüüd tulevikku, siis ükski pank ei saa endale lubada seda, et nad jääksid istuma seni saavutatud edule ning ei areneks. Veel viis aastat tagasi ei olnud mobiilipangandust praktiliselt olemas. Täna on Swedbankil üle 100 000 igakuise mobiilipanga kasutaja, kes teevad enamiku oma finantsasjadest ära mobiilis,» märkis Siilivask.
Igal aastal luuakse tema sõnul juurde erinevaid uusi lahendusi - see on lõppematu protsess ja kui sellega kaasa mitte minna, siis üsna pea avaldub see ka klientide arvu vähenemises.
«Meie näeme, et tulevikus võivad väiksemad tegijad napsata turgu suurematelt just erinevates igapäevapanganduse tegevustes nagu ülekanded või erinevad makseviisid. Keerukamad tooted jäävad ka tulevikus suuremate pankade pärusmaaks,» arvas Siilivask.
SEB: konkurents on tervitatav
SEB jaepanganduse ja tehnoloogia valdkonna juhi Eerika Vaikmäe-Koidu sõnul on traditsiooniliste pankade eeliseks see, et need saavad pakkuda laia teenusevalikut ning neil on terviklik vaade.
«Konkurents turul on aga tervitatav, see paneb turuosalisi rohkem pingutama ning lõpuks võidavad sellest nii kliendid kui kogu majandus,» märkis Vaikmäe-Koit.