Eestis on alkoholi tarbimine ühe inimese kohta kõrge (10,2 liitrit puhast alkoholi aastas) ning alkoholist põhjustatud surmade arv on üks kõrgemaid, seisab Euroopa alkoholireklaami seire keskuse avalikus kirjas Eesti valitsusele. Keskuse kinnitusel on uutel kavandatavatel piirangutel suur mõju, sest korraga piiratakse nii alkoholi müüki kui ka turundamist.
Eesti uus poliitika alkoholireklaami piiramise osas lähtub prantsuse mudelist, mida peetakse üheks radikaalsemaks maailmaks. «Kui teil õnnestub kavandatud muudatuste heakskiitmine, siis on Eesti maailmas üks karmimate alkoholireklaami piirangutega riik maailmas,» seisab kirjas.
Keskus tunnustab Eestit julguse eest võtta ette muudatus, mida teised riigid pelgavad, kuid samas lisatakse, et tegelikult tuleks muule keskenduda.
«On palju tõendeid selle kohta, et alkoholi turundus ärgitab noori varases seas jooma ning suurendab tarbitud koguseid,» seisab pöördumises.
Võttes aluseks alkoholi reklaami ja tarbimise vahelisi seoseid uurinud teadustöid, usuvad kirja koostajad, et Eesti alkoholi- ja reklaamiseaduse muudatusettepanekud aitavad oluliselt kaitsta noorte ja tuleviku põlvkondade tervist.
Kirjale on alla kirjutanud Euroopa alkoholiseire keskuse juht Wim van Dalen, USA John Hopkins ülikooli professor David Jernigan, Suurbritannia Stirlingi ülikooli emeriitprofessor Gerard Hastings, Nigeeria Uyo ülikooli Isidore S. Obot ja kanada Toronto ülikooli professor Jurgen Rehm.
Eestis kavandatavad uued piirangud alkoholi reklaamile
Edaspidi võib alkoholireklaam võib sisaldada üksnes joogi
6) geograafilist piirkonda
7) etanoolisisaldust mahuprotsentides
9) omaduste kirjeldust (värvus, aroom, maitse)
Alkoholireklaamis sisalduv teave peab olema esitatud ühevärvilisel taustal ning ilma heliliste ja visuaalsete kujunduselementideta.