Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kiri Euroopast: Eesti alkoreklaami keelud on eriti karmid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Kümme aastat tagasi ärgitati tüdrukuid jooma sellise reklaamiga.
Kümme aastat tagasi ärgitati tüdrukuid jooma sellise reklaamiga. Foto: Peeter Langovits
  • Praegu on Eestis lubatud lahjaalkoholi reklaam.
  • Teleris tohib alkoholireklaami näidata alates kell 21.
  • Alkoreklaam ei tohi jätta muljet, nagu naps aitaks kaasa sotsiaalsele edukusele
  • Alkoreklaamis ei tohi karskust näidata negatiivses valguses.

Kui sotsiaalministeeriumi plaan kehtestada Eestis alkoholi reklaamile senisest karmimad piirangud teoks saab, siis on Eestis ühed maailma kõige karmimad alkoholi reklaami keelud.

Eestis on alkoholi tarbimine ühe inimese kohta kõrge (10,2 liitrit puhast alkoholi aastas) ning alkoholist põhjustatud surmade arv on üks kõrgemaid, seisab Euroopa alkoholireklaami seire keskuse avalikus kirjas Eesti valitsusele. Keskuse kinnitusel on uutel kavandatavatel piirangutel suur mõju, sest korraga piiratakse nii alkoholi müüki kui ka turundamist.

Eesti uus poliitika alkoholireklaami piiramise osas lähtub prantsuse mudelist, mida peetakse üheks radikaalsemaks maailmaks. «Kui teil õnnestub kavandatud muudatuste heakskiitmine, siis on Eesti maailmas üks karmimate alkoholireklaami piirangutega riik maailmas,» seisab kirjas.

Keskus tunnustab Eestit julguse eest võtta ette muudatus, mida teised riigid pelgavad, kuid samas lisatakse, et tegelikult tuleks muule keskenduda.

«On palju tõendeid selle kohta, et alkoholi turundus ärgitab noori varases seas jooma ning suurendab tarbitud koguseid,» seisab pöördumises.

Võttes aluseks alkoholi reklaami ja tarbimise vahelisi seoseid uurinud teadustöid, usuvad kirja koostajad, et Eesti alkoholi- ja reklaamiseaduse muudatusettepanekud aitavad oluliselt kaitsta noorte ja tuleviku põlvkondade tervist.

Kirjale on alla kirjutanud Euroopa alkoholiseire keskuse juht Wim van Dalen, USA John Hopkins ülikooli professor David Jernigan, Suurbritannia Stirlingi ülikooli emeriitprofessor Gerard Hastings, Nigeeria Uyo ülikooli Isidore S. Obot ja kanada Toronto ülikooli professor Jurgen Rehm.

Eestis kavandatavad uued piirangud alkoholi reklaamile

Edaspidi võib alkoholireklaam võib sisaldada üksnes joogi

1) nime

2) liiki

3) tootja nime

4) kaubamärki

5) päritolumaad

6) geograafilist piirkonda

7) etanoolisisaldust mahuprotsentides

8) müügipakendi kujutist

9) omaduste kirjeldust (värvus, aroom, maitse)

Alkoholireklaamis sisalduv teave peab olema esitatud ühevärvilisel taustal ning ilma heliliste ja visuaalsete kujunduselementideta.

Tagasi üles