Päevatoimetaja:
Sander Silm

Rootsi toiduainetööstus lööb soomlasi eksporditurgudel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Õepa
Copy
Pernod Ricard'i turundusjuht Pierre Pringuet Absolut Vodka pudeliga. 2008. aastast kuulub Rootsi toiduainetööstuse suurim ekspordiartikkel Absolut Pernod Ricard'le, kuid seda toodetakse endiselt Lõuna-Rootsis.
Pernod Ricard'i turundusjuht Pierre Pringuet Absolut Vodka pudeliga. 2008. aastast kuulub Rootsi toiduainetööstuse suurim ekspordiartikkel Absolut Pernod Ricard'le, kuid seda toodetakse endiselt Lõuna-Rootsis. Foto: SCANPIX

Rootsi toiduainetööstus on peamiselt keskendunud koduturule nagu Soomegi oma, kuid viimasel kümnendil on rootslased olnud soomlastest palju osavamad eksportijad.

Helsingin Sanomat kirjutab, et Rootsi toiduainetööstuse eksport on 2005. aastaga võrreldes kasvanud üle kahe korra, 7,8 miljardi eurose aastamahuni. Ka Soome toiduainete eksport on samal ajal kasvanud, aga vähem, 60 protsenti. Rootsi koguekspordist moodustavad toiduained kuus protsenti, Soome ekspordist kolm.

Soome ja Rootsi toiduainete turgu uurinud Helsingi ülikooli professor Petri Ollila ütles ajalehele, et mõlema riigi stardipositsioon oli sarnane, aga soomlased ei ole viitsinud kuulata klientide arvamust nii nagu rootslased.

«Vahe tuleb sisse seal, et rootslased kuulavad kohalike vajadusi. Nad lähevad sihtriiki ja tutvuvad sealse kultuuriga,» ütles Ollila. «Soomes jäetakse müük parema meelega edasimüüja vastutusele ega tunta huvi kohalike vastu.»

Rootsi tipp-ekspordiartikkel on Absolut Vodka, mille osa on ligi kümnendik toiduainetööstuse ekspordist. Ollila sõnul on Absolut hea näide rootslaste oskusest häid brände kasvatada. Ka soomlastel oleks olnud Finlandia Vodkaga võimalus, aga praegu on Absoluti aastane müük Finlandia omast kõvasti suurem, kirjutab Helsingin Sanomat.

Rootsi ekspordib ka leivatooteid, näiteks on koorikleib Polarbröd populaarne Prantsusmaal. Finduse kaubamärgi all viiakse külmutatud herneid Prantsusmaale ja Itaaliasse. Osalt aitab rootslaste toiduaineeksporti ka Norra lõhe, mis mitmele Euroopa turule Rootsi kaudu jõuab.

Ollila sõnul on Soome toiduainetetööstus liialt keskendunud Vene turule ja odavamale tootmisele ega ole pürginud lääne turgudele. «Rootsi on püüdmas meistriliigas marginaale, meie aga peamiselt hinnakonkurentsis,» ütles ta.

Rootsi eksporti on riigi toiduainetööstuse liidu juhi Marie Söderqvisti sõnul aidanud mainetöö Ikea riiulitel. «Sel on eriline psühholoogiline mõju. Mitmed ettevõtted on mõistnud, et sedakaudu õnnestub müük kuni Hiinani välja.»

Tagasi üles