Kuhu iganes Carlos Ghosn ka läheb, paluvad inimesed tal ikka ja jälle elektriautodest rääkida.
Ghosn – elektriautode prohvet
«Ei huvita neid meie rahavood, ega turuosa, ei Hiina, India, Brasiilia ega järgmise põlvkonna odavad platvormid,» ütles Renault’-Nissani boss. «Inimesi huvitab vaid üks: kuidas teie elektriautol läheb? Kui kaugel on omadega Leaf?»
Painajalik huvi on arusaadav. Nissani Leaf, mis veel enne aastavahetust müüki tuleb, liigub üksnes elektriga. Ja on mõeldud massidele.
Pärast Kopenhaageni kliimafiaskot pole poliitiline debatt energiavarude ja heitgaaside üle enam endine, kuid Ghosn on veendunud, et huvi ja toetus elektriautodele ei hääbu ega kao.
Enam kui ükski teine suuremat masti autotegija on just Ghosn väsimatult «elektrisõnumit» kuulutanud ning usub endisest siiramalt, et jüngritest puudust ei tule.
Peatselt sündiva General Motorsi Volti peale – mil tagavaraks bensiinimootor – kehitab Ghosn kergelt õlgu.
«Suur lahing ei tule mitte Volt Leafi vastu,» ütleb ta. «Keegi just küsis, mis neil kahel vahet on. Ma vastasin, et vahe on selles, et Leaf on elektriauto.»
Ghosn jääb kindlaks ka oma ennustusele, et aastaks 2020 kuulub elektriautodele 10 protsenti globaalsest autoturust.
Enamik autotootjaid ja analüütikuid on aga seda meelt, et «puhtad» elektriautod jäävad veel pikkadeks aastateks väga väikeseks nišiks.
Ghosn vaidleb vastu, et maailm läheb nagu tema ütleb: «Kõik alustasid 0,1 protsendiga turust. Siis öeldi et 0,5, 1, 2, 3 – ja üha ülesmäge – ning nüüd ma kuulen, kuidas kõlab Boston Consulting Groupi viimane statistika: 7 protsenti.
Nad on juba 10 protsendi lähedal. Meie oleme varsti veel kõige konservatiivsemad. Aga vahe seisneb selles, et meie maksime 5 miljardit dollarit, et see asi liikuma panna.
Nii et kui me midagi ütleme, siis tuleb olla väga järjekindel, kuna investorid vaatavad, mida me rahaga teeme, kuidas me investeerime, milline on meie strateegia.»
Nissani juhid leiavad, et elektriautod vajavad konkurentsivõime säilitamiseks veel viis aastat valitsusabi. Ghosn eeldab, et abi tuleb.
«Me teadsime juba alguses, et avalik ja erasektor peavad käima käsikäes. Ja me arvasime, et meil tuleb avalikule sektorile peale käia, et nad elektriautot toetaksid. Aga on ilmne, et me alahindasime avaliku sektori huvi.»
Oma üllatuseks avastas Ghosn, et tal polnudki vaja valitsustele Leafi üles kiitmas käia. Vastupidi: riigid hakkasid omavahel lausa võistlema, et elektriautodele toetust pakkuda ja akutehaste asutamiseks investeeringuid meelitada.
Ning toetus on osutunud kärbetest kõvemaks.
«Meie kõige suurem proovikivi oli Briti peaminister. Nad ei kärpinud midagi. Kuigi nad võtavad kulukärpeid väga tõsiselt, ütlesid nad: ei, ei – siin on jutt uutest tehnoloogiatest, siin on jutt keskkonnast ja selle juurde me jääme.»
Nissan ehitab Kirde-Inglismaale Sunderlandi akutehast, kuhu tuleb 200 uut töökohta.
USA Tennessee akutehas valmib energiaministeeriumi 1,4 miljardi dollari suuruse laenu toel. Leafi ja Volti müüki hakkab aitama riiklik maksusoodustus väärtusega kuni 7500 dollarit.
Ghosn on tulvil lootust, et poliitiline soosing jätkub ka pärast vabariiklasi vahevalimistel saatnud edu : «Kui elektriautodest rääkida, siis on tegemist uute töökohtade loomisega uues tehnoloogiavaldkonnas. Ja mitte keegi ei vaidle vastu, et see on pikemas perspektiivis kasvav ja jätkusuutlik valdkond.
Ja mis puudutab eelarvepuudujääki, siis elektriautode puhul sa lihtsalt vahetad imporditud nafta teist liiki energia vastu, mis loodetavasti leitakse kohapealt – kas siis tuumaenergia või päikese- või tuuleenergia või midagi niisugust.
Siis saab kärpida importi ja kasutada teist liiki energiat.
Seega: ma leian, et see läheb kokku kahe peamise prioriteediga, mida esindajatekoja uus enamus on maininud.»
Copyright The Financial Times Limited 2010.