Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski on tutvunud möödunud aastal Soomes läbi viidud seadusemuudatusega, millega asuti alkoholireklaami piirama internetis ning kaalub sarnaste piirangute elluviimist Eestiski.
Soome alkoholipiirangud innustasid ministrit
Ossinovski sõnas, et kui Soomes on sotsiaalmeediaturundus - sealhulgas näiteks alkoholireklaami edastamine mängudes - üsna levinud, siis Eestis sellist probleemi veel pole. «Kui tänases eelnõus sisalduvad reklaamipiirangud jõustuvad, asuvad alkoholitootjad siingi alternatiivseid reklaamikanaleid otsima. Soovime Soomes rakendatud lisapiiranguid esmalt analüüsida ning hinnata nende sobivust Eesti õigusruumi - kui selgub, et saame sarnaseid piiranguid üle võtta, siis kaalume neid tõsiselt,» ütles ta.
Ossinovski tõi näite, et kui Eestis otsustatakse kehtestada piirangud alkoholireklaamile internetis, siis kindlasti on neid võimalik ka rakendada. «Läbi rahvusvaheliste reklaamikanalite (eeskätt Google’i või Facebooki) oleks reklaamimine teoreetiliselt võimalik, ent tegelikkuses järgivad need ettevõtted asukohamaa seadusi. Näiteks võime tuua tubakatooted, mille reklaam on Eestis täielikult keelatud, ning ka internetis neid reklaame ei näe,» kirjeldas ta.
Ministri sõnul on erinevad märkused, mis puudutavad reklaamipiirangute proportsionaalsust või mõjude analüüsi, olnud asjakohased. «Neist tulenevalt oleme eelnõu seletuskirja märkimisväärselt täiendanud ning tellinud lisaks põhiseaduslikkuse analüüsi, mis kinnitab, et pakutud piirangud on õiguspärased, vajalikud ja põhjendatud,» ütles ta.
Ossinovski rõhutas, et alkoholikahjude erakordselt suurt ulatust arvestades kaaluvad rahvatervise huvid üles need mõõdukad piirangud, mida riik ettevõtjatele seab. Vastavalt põhiseadusele on riigil kohustus rahva tervist kaitsta. «Ühtlasi tähendab see, et kui riik teab tõhusaid meetmeid võitluses alkoholikahjudega, kuid neid ei rakenda, siis on selline tegevusetus seadusevastane,» lisas ta.