Statoili päästis naftaplatvormi plahvatusest õnnelik juhus

, Financial Times
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Statoil pääses maikuus vaid õnnekombel plahvatusest Põhjamere naftaplatvormil, selgub Norra naftaohutuse ameti raportist.


Amet avastas naftafirma süvamerepuurimiste töökorralduses tõsiseid puudujääke. Raporti andmetel oli vahejuhtum, mis tõi kaasa kontrolli alt väljunud Gullfaks C platvormi vakueerimise, ülimalt tõsine. Intsident leidis aset kuu aega pärast BP Deepwater Horizoni plahvatust ja naftaleket Mehhiko lahes.

Pärast BP õnnetust väitsid paljud eksperdid, et Põhjameres on sedalaadi risk väiksem, kuna Norra ohutusstandardid on maailma parimad. Sellised järeldused lükkab raport igatahes ümber, kirjeldades maikuist olukorda järgmiste sõnadega: «Veealuse lõhkemise ja/või plahvatuse hoidis ära vaid juhus ja seetõttu vahejuhtumist suurõnnetust ei kujunenud.»

Ilmselt läheb Norra naftatööstusel raporti valguses raskemaks pääseda ligi senikasutamata naftavarudele merealadel Arktikas, mille kasutuselevõtu vastu keskkonnakaitsjad vihaselt võitlevad.

Pärast Deepwater Horizoni ja Gullfaksi juhtumeid võeti Statoili naftapuurimiste turvalisus värskelt luubi alla. Nii naftaohutuse amet kui ametiühingud on hoiatanud, et firma on Norras hooldustöödega graafikust maas. Pärast vahejuhtumit peatati tootmine Gullfaksil ligi kaheks kuuks, vigasesse kaevu pumbati algul muda ja hiljem ka tsementi.

«Gullfaksi platvormi planeerimises ja ehitustööde järelevalves on ilmnenud tõsised vajakajäämised,» seisab ülalmainitud raportis. Ühtlasi esitab amet küsimuse, miks firma pärast Snorre platvormil toimunud gaasitoru lõhkemist vajalikke meetmeid ei rakendanud.
Statoilile anti uue plaani esitamiseks aega kuni 10. detsembrini.

Statoili tootmisjuht Norras Øystein Michelsen kinnitas, et firmasisese uurimise käigus jõuti naftaohutuse ametiga samade järeldusteni ning lubas, et firma parandab nii juhtimist, seaduskuulekust kui riskianalüüsi.

Samas juhtis Statoil tähelepanu sellele, et viimase 10 aastaga on tõsiste õnnetuste arv Norra mandrilaval vähenenud 80 protsenti. «Kuigi trend on positiivne, näitab Gullfaksi intsident, et meil tuleb tõsiste vahejuhtumite ärahoidmise nimel rohkem pingutada,» ütles Michelsen.

Statoil, millest kaks kolmandikku kuulub Norra valitsusele, on üks maailma suurimaid süvameres naftat ja gaasi puurivaid ettevõtteid, mis tegutseb lisaks Norrale ka USA, Brasiilia ja Aafrika vetes.


Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles