Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Riigikontroll: valitsusel polnud Estonian Airi ostes analüüsi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tarmo Olgo
Tarmo Olgo Foto: Pm

Riigikontrolli tulemusauditi peakontrolöri Tarmo Olgo  sõnul puudus valitsusel Estonian Airi ostes analüüs, mis firmast edasi saab.

Riigikontroll saatis selle nädala lõpus majandusministeeriumisse Estonian Airi ostu analüüsi kokkuvõtte, milles tehti mitu olulist märkust: riik peab tõestama, et Estonian Airi ost ei olnud riigiabi; ettevõttele tuleb koostada uus äriplaan; senini on selgusetu, kes saab uute lennukite omanikuks.


Miks on oluline riigil tõestada, et tegemist pole riigiabiga?

Riik võib anda lennufirmale abi, kuid siis peab ta selle eelnevalt Euroopa Komisjoniga kooskõlastama. Praegu me seda teinud ei ole, kuna riigi hinnangul ei olnud see abi. Kui komisjon leiab, et Estonian Airile on antud riigiabi, käsib ta aktsiakapitali makstud raha tagasi anda ja tõenäoliselt rakendab ka Euroopa Keskpanga intressi. Estonian Airile tähendaks see pankrotti.

Kas on oht, et komisjon võtab lennufirma ostu riigiabina?

Oht on alati olemas. Seda juhtumit käsitletakse ikkagi nii, kas erainvestor oleks teinud samasuguse investeeringu, nagu tegi riik. Selle analüüsi aluseks on äriplaan, kus on kirjas rahavood ning mille järgi on võimalik välja arvutada, kui suur on investeeringutootlus ja kas see on tavapärase suurusega kui teistes lennufirmades.

Toonitasime oma analüüsis, et tegemist oli poliitilise otsusega ehk enne ostu ei olnud põhjalikke analüüse, mis näitaksid, kas osta või mitte.

Ehk siis riigil polnud aimu, mis firmast saab?

Riigil oli eelmise omaniku tehtud äriplaan. Praegu on riik öelnud, et teeb uue äriplaani.

Kirjutasite, et praegu pole selgust uute lennukite omandisuhetes. Mis variandid praegu on?

Bombardier soovib, et lennukite omanik oleks Estonian Airi täielikus omanduses olev tütarfirma. Meie küsimus on, kuskohas see tütarfirma paiknema hakkab. Asukohariik tuleks valida Eestile soodsaim, et ei tehtaks nagu laevanduses, et laevad on kuskil väikesema käibemaksuga riigis või käibemaksuvabas riigis. Tehing on suur ja on tähtis, et käibemaks laekuks Eestisse.

Kas leidsite veel puudusi?

Peame tunnustama ministeeriumi tööd. Kui Bombardier taganes oma esialgsest lepingust, oli uus pakkumine alguses Eestile ebasoodne. Ministeerium ja Estonian Air tegid usinalt tööd ning leppisid kokku lennukite ostuks sama hea lepingu kui esimene.

Kommentaar

Juhan Parts,
majandusminister

Mis jutt see on? Ilma dokumentideta ei ole ju võimalik teha mõistlikku otsust. Meil on terve rida memorandumeid ja majasiseseid analüütilisi dokumente. Oleme sellega tegelenud kaks aastat.

Jah, üht terviklikku punase toimiku vahele köidetud paberit ei ole. Aga on olemas arusaam, kuidas edasi liikuda. Riigikogu on otsuse heaks kiitnud, valitsuskabinet ka.

Tagasi üles