Inimesed on harjunud mõtlema, et poisid mängivad autodega ja tüdrukud nukkudega. Samamoodi ei taha ka reklaamitegijad sellest kastist välja tulla.
Mänguasju reklaamitakse seksistlikult
Briti reklaame jälginud uuringust selgus, et enamik laste mänguasjade reklaame on «seksistlikud» ja soolisust tugevalt «kitsendavad ja piiravad», kirjutab The Independent.
Mänguautosid, mängurelvi ja superkangelaste nukkusid reklaamivad domineerivalt poisid. Samuti näitasid reklaamid poisse liiga aktiivsete ja agressiivsetena ning taustahääl keskendus pigem kontrollile, võimule ja konfliktile.
Tüdrukud reklaamisid aga nukke, arstikomplekte ja mänguasju, mis keskendusid glamuurile ja meigile. Samuti erinevalt poistest, käitusid tüdrukud rahulikumalt, liikusid kas tantsides või üldse pigem mitte. Taustahääl keskendus pigem fantaasiale, ilule ja suhetele.
Kahekümne viie mänguauto reklaami hulgas oli vaid üks reklaam, mille pildis oli ka tüdruk. Mõlemat sugu lapsi kasutati peamiselt lauamängude, pehmete ja interaktiivsete mänguasjade reklaamis.
Uuring toimus 2015. aasta septembri- ja oktoobrikuus, mil vaadati üle 30 tunni lastesaadete programme. Et hoida uuring võimalikult objektiivsena, lahterdati reklaamid vastavalt sellele, mis soost tegelased seal olid.
Briti teadlane Dame Athene Donaldi sõnul algab sooline lahterdamine juba varajases eas, mil lastele valitakse mänguasju, millega nad mängida tohivad.
«Me peame muutma oma mõtlemist sugudevahelisest erinevusest ja ka sellest, mis on poiste mänguasjad ja mis tüdrukute omad. Kas see muudaks midagi? Ma usun, et muudaks,» kommenteeris Dame Athene. «Usun, et ka tüdrukud tahaksid siis ennast rohkem teaduses arendada.»
Uuringu üks läbiviijatest Jess Day usub, et ei ole olemas tüdrukute mänguasju ja poiste mänguasju, aga televisioon piiritleb lapsed mõtlema, kuidas nad peaksid käituma ja mängima. «Mäng on oluline osa lapse õppimisest ja arengust. Lapsel peab olema õigus võtta kätte ükskõik milline mänguasi, peaasi et see on turvaline ja vanusele vastav,» lausus Day.