Auto tee talvekindlaks enne pakast

Hanneli Rudi
, Tarbija24 head
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Esimene lumi tuleb autojuhtidele sageli ootamatult.
Esimene lumi tuleb autojuhtidele sageli ootamatult. Foto: Dmitri Kotjuh / Järva Teataja

Autoga ei tohiks tekkida talviste ilmadega probleeme, kui on tehtud varakult vastavad ettevalmistused ja käidud hoolduses. Et aga talv ei tuleks ootamatult ja esimeste külmade ilmade saabudes ilmnevate probleemide korral ei peaks kohe tormama hooldusesse, annab  Addinoli Lääne- ja Kesk-Eesti müügijuht   Kaido Kööp mõned kasulikud näpunäited, millele juba täna tähelepanu pöörata.

Pese auto puhtaks

Talvist ettevalmistust alusta korralikust pesust (sooja vee ja šampooniga). Tähtis on eemaldada suvega kogunenud pigi ja putukajäänused. Kasuks tuleb ka auto vahatamine, kuna vahatatud pinnale ei jää mustus nii kergelt külge. Ära unusta ka velgede puhastust, klaaside sisepesu ja autosalongi puhastamist tolmuimejaga.

Õlitage tihendid ja lukud

Et kõik uksed ja luugid külmaga kergesti avaneksid, tuleb tihendid kuivatada ja määrida neid silikoonõliga.  Ava uksed ja pihusta silikoonõli kõigile tihenditele ning lase veidi kuivada. Kui kasutad silikoonõli pudelis, siis vala õli lapile ja määri sellega tihendid üle, kuid hoidu istmekatete määrimisest.

Õlitada tuleb ka ukselukud, uksehinged ja piirajad. Nende õlitamiseks kasuta peenmehaanikaõli. Pihusta lukuaugust sisse pisut õli, hoia lapp käepärast, et lukust välja nirisenud õli ära pühkida, pööra paar korda ka võtit määritud lukuaugus ning seejärel pihusta õli ka uksehingedele ja piirajatele.

Vaata vedelikud üle

Jälgi, et sinu auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt -20 °C, jahutusvedelikul vähemalt -30 °C. Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, pole soovitatav pesurit kasutada, vaid minna sooja garaaži ja lasta vedelikul üles sulada ning alles seejärel vahetada vedelik külmakindlama vastu või lisada kontsentraati (edaspidise külmumise ärahoidmiseks). Pesuri iga hinna eest käivitamisel põleb kaitse või pesuri mootor läbi ning juhtvoolikud võivad puruneda.

Jahutusvedeliku külmumine on üks levinumaid hädasid, sest vedelikku ei kiputa kontrollima. Jahutusvedelikku tuleks vahetada iga nelja aasta tagant, kuna aastatega lisandite toime lihtsalt kaob. Need on aga vajalikud, et kaitsta mootori jahutussüsteemi soovimatute keemiliste protsesside eest.

Hoolitse hea nähtavuse eest

Vaata üle ka kojamehed ja vaheta vajadusel uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu, mille käigus eemaldatakse hoolikalt pigieemaldusvahendiga harjadele kogunenud mustus. Hea nähtavus on talvisel pimedal ajal eriti oluline. Pimedas sõites on igasugused liigsed triibud ja täpid esiklaasil häirivad ja silmi väsitavad. Hea nähtavuse tagamiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside külmumise. Kui salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, siis on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.

Kontrolli, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult ning vajadusel vaheta läbipõlenud pirnid. Kasuks tuleb ka autotöökojas tulede ülekontrollimine, et need oleksid õigesti reguleeritud. Valesti näitavad tuled pimestavad vastutulijaid või valgustavad halvasti juhi vaatevälja. Pane tähele, et tulede ebaõige valgusvihu üheks põhjuseks võib olla ka erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees- ja tagateljel.

Kontrolli rehve

Lamellrehvidega, mille tähistus on M+S, MS, M.S. või M&S, võib sõita  aasta läbi. Vastu talve tuleb kindlasti kontrollida ka lamellrehvide mustrit. See peab olema korralik, et täita libeda ja külmaga oma eesmärki. Rehvimustri jääksügavus peab olema vähemalt 3 millimeetrit.

Rehvivahetust tuleks teha vastavas töökojas. Juhul kui talverehvid on eraldi velgedel, siis piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.

Jälgi mootoriõli viskoossust

Soovitatav on ka enne talve vahetada auto mootoriõli ja filter, kuna värske ja külmakindlam (SAE 0W-X, 5W-X või 10W-X) mootoriõli on kerge külmkäivituse eelduseks.

Kui on plaanis sõita autoga eriti külma kliimasse, siis võiks õli viskoossus olla vähemalt SAE 5W-X või 0W-X. Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetust, kui seda ei ole tehtud juba 4 aastat.

Aku olgu laetud

Aku on üks esimesi asju, mis annab kõige valusama tagasilöögi, kui see korras pole. Eriti tuleks akut kontrollida neil, kes sõidavad igapäevaselt vähe või läbivad lühikesi vahemaid. Vajadusel lae aku korralikult täis. Seda aitab teha spetsiaalne laadija või pikem (umbes 150 km) sõit. Kui suvel pole auto käivitamisega probleeme, siis talvisel ajal, kui kõik vedelikud on külmad ja paksud, hakkab nõrk aku streikima.

Igaks juhuks hoidke talve tulles pakiruumis ka paar kindaid, väike labidas ja nõrgema aku puhul käivituskaablid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles